Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmasta.

Harrasterallisarjaan liittyvät keskustelut
Alueen säännöt
Vaadimme tällä foorumiosastolla oman nimen käyttöä viestien allekirjoituksena, eli laita aina oma nimesi kirjoittamasi viestin loppuun. Muuten täällä pätevät Ralli.netin foorumin yleiset säännöt: http://www.ralli.net/faq/saannot/5882-f" onclick="window.open(this.href);return false; ... saeaennoet

Tämän foorumin moderoinnista vastaa Harrasteralli ry.
Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 22.08.2005 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja jaki »

basso kirjoitti: Mitä meinaat etukäteen tietämisellä? Tiedetäänhän ne reitit jo nykyään kaikissa pimeissä ja nuottikisoissa reilusti etukäteen, vai miten ihmeessä ne porukat sinne pikkuteille löytävät ennen kisoja? Ongelma on kuitenkin aika pieni piiri,
Hyvä, nyt on käsitelty katsojien kannalta. Entäpä kilpailijoiden?
Eli: jos "ammatti"katsojat tietäisivät, että KAIKKI kuskit tietävät reitin etukäteen ja ovat nuotittaneet ne, vähentäisikö se katsojien etukäteisliikennettä?

Logiikka?
Katsojat tietävät jo etukäteen että ns varmoja ulosajopaikkoja on vähemmän (nyt sitten tässä puhuu todellinen amatööri, eli en minä tiedä tapahtuisiko noin).
Tällöin aktiivikatsojien olisi turha hakea noita ns varmoja paikkoja, koska niitä ei olisi.
ongelma-alue. SM-sarjan kiinnostavuus katsoja-aktiivien silmissä on ajettu aikaa sitten alas. Ei äksöniä, ei kiinnostuneita. Siellä on paljon vähemmän trafiikkia kuin cupin- tai historic-kisoissa. Eli etukäteen tietämisellä ei näytä olevan ihan hirveesti tekemistä sen sahaamisen kanssa.
Hetkonen. Eli SM-kisoissa, kun tiedetään, että noita ns kaatopaikkoja ei ole, ei ole sahaamistakaan.
Hurraa: eli silloinhan tuo toimii.
Ok, katsojia ei tule, kun ei ole äksöniä, mutta tämän harrasterallin tarkoitushan taisi ollakin pääasiassa vain kilpailijoille.
Missä meni pieleen, vai menikö Juha?
Jos meinaat sitä, että inkkarit olisi kaikkien saatavilla ennen kisaa, siitä ei ole kokemusta, kun kukaan ei ole koettanut, tai oikeastaan tätä tapahtuu koko ajan. Nykyään on kuitenkin aika helppo katella vanhoja inkkareita etukäteen, kun uusia osuuksia aika harvoissa kisoissa on. Yleensä 80% pätkistä on tuttuja

Sorry epätarkkuus. Itse en puhunut inkkareista, vaan siitä, etä reitit tiedettäisiin etukäteen.
Avaa toki Jukka teoriaasi siitä, miten etukäteisliikenne pimeissä kisoissa saataisiin vähennetyksi reitin etukäteen tietämisellä.
Kuten huomannet, olen ihan mopo näissä asioissa, enkä väitä totuutta tievänikään. Vastaus kysymykseen. En tiedä miten pimeissä raleissa tuo saataisiin loppumaan, paitsi lopettamalla pimeät kisat.

T:Jukka
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

henkka_ok kirjoitti:
AskoE kirjoitti:Se kilpailujen vieminen noihin ehdottammisi paikkoihin on hyvinkin mahdollista. Ongelmana on vaan se, että valtaosa kuljettajista asuu aivan eri osassa Suomea ja tunnetusti eteläisestä osasta Suomea on paljon paljon pidemmät matkat pohjoiseen kuin vaikkapa Rovaniemeltä Riihimäelle. En jaksa kaivaa faktaa, mutta vaikkapa edellisessä Lieksassa järjestetyssä rallissa taisi olla autoja luokkaa 75. Samalla vaivalla se "rahan ahne" järjestäjä olisi voinut tehdä kilpailun vaikkapa 150 kilpailijaparille. Kustannuksetkin olisivat olleet lähes samat. Tiestön en usko olleen yhtään huonompaa kuin vaikkapa viime viikonloppuna järjestetyissä ralleissa. Tosi asia on vaan se et kilpailujen on oltava siellä missä kilpailijatkin.

- Asko -
Totta on sekin. Ja Lieksassa oli taannoin vallan hyvät tiet. Kajaanin ja Kemin kilpailutkaan eivät mitään maksimimääriä ole keränneet. Kaikilla on tainnut olla silti kivaa, koska niitäkin kisoja on järjestetty useammin.

Jossain vaiheessa, kun ruuhka-Suomen äffäcuppien hinta vielä paljon tuosta 320e:sta kipuaa, niin saattaa satunnaisia kuskeja kiinnostaa hyvinkin vaikkapa pari sataa halvempi kisa vähän kauempana.

- Henkka
Eihän koskaan tiedä, mitä nämä "Harrasteralli-hörhöt ja tiukkapipot modet" on pähkäilleet ja jopa tehneet jo etukäteis kyselyjä. Valitettavasti on pakko olla kertomatta asioista ennen kuin oikeasti akk:nkin kanta selviää. Me on hakattu tähän asiaan omaa rahaa, emmekä pelkästään suunsoittoa. Tää ei Henkka kohdistu sinuun vaan joihinkin muihin.

- Asko -
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hetkonen. Eli SM-kisoissa, kun tiedetään, että noita ns kaatopaikkoja ei ole, ei ole sahaamistakaan.
Hurraa: eli silloinhan tuo toimii.
Ok, katsojia ei tule, kun ei ole äksöniä, mutta tämän harrasterallin tarkoitushan taisi ollakin pääasiassa vain kilpailijoille.
Missä meni pieleen, vai menikö Juha?

Oikein meni.

Kyllä mun puolesta voidaan kokeilla jossain kisassa sitä karttojen levittämistä etukäteen, ei se huonommaksi ainakaan mene.Etukäteisvalvontaa vaan reilusti enemmän paikallisen poliisin kanssa juuri siihen kolmenkympin nopeusrajotukselle :P

Nyt On mun mielestä asiallista keskusteluu ja kaikilla on mukavampaa vai mitä?

Juha Korhonen
Avatar
casagrande
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 109
Liittynyt: 01.12.2004 00:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja casagrande »

Liittyen mahdollisiin kisareissujen pitenemisiin etelemmästä käsin, en näe tässä isompaa ongelmaa. Auto ja kisavermeet kun jo rattailla, niin pari ylimääräistä matkatuntia ei paljon paina yhteen suuntaan, jos luvassa on hyvä henkinen kisa ja ilmapiiri sekä ilmoittautumismaksut kohtuullisella tasolla, tarkoittaa jotain 200€.

Ystävällisin terveisin
Jorma Isotalo
Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 16.05.2004 23:00
Viesti:

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja emk »

AskoE kirjoitti:
Eihän koskaan tiedä, mitä nämä "Harrasteralli-hörhöt ja tiukkapipot modet" on pähkäilleet ja jopa tehneet jo etukäteis kyselyjä. Valitettavasti on pakko olla kertomatta asioista ennen kuin oikeasti akk:nkin kanta selviää. Me on hakattu tähän asiaan omaa rahaa, emmekä pelkästään suunsoittoa. Tää ei Henkka kohdistu sinuun vaan joihinkin muihin.

- Asko -
Menee nyt hieman ohi yleisö-keskustelun mutta en viitsi lainata tuota tekstiä muihin topicceihin.

Kun nyt saatte varmsti väkeä paikalle noihin ajotilaisuuksiin ja varmasti moni muukin kuin te kolme-neljä (?) henkeä on samaa mieltä asioista, kannattanee koittaa jonkinlaista kannatusjäsenmaksua Harrasteralli ry:lle, näin voi saada hieman helpotusta. Sama tuntu toimivan Jokkisracen puolella jo ennen kun järjestettävistä kisoista oli tietoakaan.

Sitten kysymys, olen pitkän aikaa jo pohtinut AKK:n roolia tässä toiminnassa kun se on aina silloin tällöin noussut kirjoituksista esiin. Aluksi olin käsityksessä että ollaan rakentamassa kokonaan AKK:n ulkopuolista sarjaa (vrt. Jokkisrace), mutta myöhempien kirjoituksien perusteella AKK:n kanssa pyritään yhteistyöhön. Onko AKK nyt mukana vai ei, vai onko se edelleen epävarmaa?

Mikäli kilpailuja järjestetään mukaillen AKK:n sääntöjä niin on todella vaikea keksiä kuinka niitä edullisia kilpailuja voidaan luoda. AKK:han viime vuoden lopussa tappoi sen viimeisenkin mahdollisuuden muuttamalla seurakilpailun sääntöjä niin ettei niistä kilpailuja saada aikaiseksi, juuri kun joku oli keksinyt miten voitaisiin edullisemmin harrastaa. Jos taas AKK:n ulkopuolella mennään on se säästäminen helpompi kuvitella.
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

emk kirjoitti:
AskoE kirjoitti:
Eihän koskaan tiedä, mitä nämä "Harrasteralli-hörhöt ja tiukkapipot modet" on pähkäilleet ja jopa tehneet jo etukäteis kyselyjä. Valitettavasti on pakko olla kertomatta asioista ennen kuin oikeasti akk:nkin kanta selviää. Me on hakattu tähän asiaan omaa rahaa, emmekä pelkästään suunsoittoa. Tää ei Henkka kohdistu sinuun vaan joihinkin muihin.

- Asko -
Menee nyt hieman ohi yleisö-keskustelun mutta en viitsi lainata tuota tekstiä muihin topicceihin.

Kun nyt saatte varmsti väkeä paikalle noihin ajotilaisuuksiin ja varmasti moni muukin kuin te kolme-neljä (?) henkeä on samaa mieltä asioista, kannattanee koittaa jonkinlaista kannatusjäsenmaksua Harrasteralli ry:lle, näin voi saada hieman helpotusta. Sama tuntu toimivan Jokkisracen puolella jo ennen kun järjestettävistä kisoista oli tietoakaan.

Sitten kysymys, olen pitkän aikaa jo pohtinut AKK:n roolia tässä toiminnassa kun se on aina silloin tällöin noussut kirjoituksista esiin. Aluksi olin käsityksessä että ollaan rakentamassa kokonaan AKK:n ulkopuolista sarjaa (vrt. Jokkisrace), mutta myöhempien kirjoituksien perusteella AKK:n kanssa pyritään yhteistyöhön. Onko AKK nyt mukana vai ei, vai onko se edelleen epävarmaa?

Mikäli kilpailuja järjestetään mukaillen AKK:n sääntöjä niin on todella vaikea keksiä kuinka niitä edullisia kilpailuja voidaan luoda. AKK:han viime vuoden lopussa tappoi sen viimeisenkin mahdollisuuden muuttamalla seurakilpailun sääntöjä niin ettei niistä kilpailuja saada aikaiseksi, juuri kun joku oli keksinyt miten voitaisiin edullisemmin harrastaa. Jos taas AKK:n ulkopuolella mennään on se säästäminen helpompi kuvitella.


Kyllä olemme akk:n alaisia. Olet oikeassa että alkuun menimme ilman akk:ta mutta löysimme yhteisen linjan akk:n kanssa, kyllä niitä säästöjä saadaan aikaiseksi kun käyttää vaan mielikuvitusta noissa nyky säännöissä.

Jos joku haluaa liittyä harrasterallin jäseneksi tai tukea muuten vaan toimintaa niin pistän tohon alas tilinumeron. Kaikki tuki on tervetullutta :oops:

Ps. jäsenmaksu on 30€
Jäseneksi haluavat pistävät sähköpostia tai soittavat mulle.
juhakorh@gmail.com
0505502979

EKSP
harrasteralli ry
fi6441080010135633
basso
KV
KV
Viestit: 542
Liittynyt: 09.05.2004 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja basso »

jaki kirjoitti:
basso kirjoitti: Katsojien etukäteisliikennettä ei vähennetä millään muulla kuin sillä, että kisoista tehdään täysin tapahtumaköyhiä ja erikoiskokeet ovat sprintin mittaisia (eli tehdään kaikista kisoista tynnyrinkiertoja parkkipaikalle, kuskit tykkää). Näin ollen ei hyövää ajella etukäteen, kun ei ole paikkoja ja kaikki paikat ovat saavutettavissa jalan.
Eli se, että reitti tiedettäisiin etukäteen ei vähentäisi sahaamista lainkaan? Voisitko kuitenkin perustella, MIKSI se ei vähentäisi?


T:Jukka K
Lainaan nyt uudelleen tätä aiemmin kirjoittamaani, jonka Jukka tuossa on typistänyt edellä. Edelleen olen sitä mieltä, että eukäteistieto ei sitä rallaamista siellä vähennä. Nuotittaminen ja ylivarovainen merkkilinja kyllä, koska katsojien kiinnostus kisaa kohtaan laskee samassa suhteessa. Kisa, jossa on paljon autoja, paljon yritystä, ennakkoon oletettuna hyvät tiet ja niukka merkkilinja, ovat murhanhimoiselle ammattikatsojalle kuin hunaja karhulle.

Aiemmin kirjoittamassani olen maininnut keinoja ajelun ehkäisemiseen. Siihen kun vielä lisää maksimoidun merkkilinjan sekä nuotituksen, ollaan lähellä sitä tilannetta, että reitille ei tarvii kenenkään mennä ajeleen etukäteen, kun ajelulla ei voita mitään. Jos autoja tulee kisaan se 50, ei pitkänmatkalaisia katselijoita tarvitse odotella näkyväksi reitillä. Vielä kun panostettaisiin niihin oppaisiin, olisi katselupaikan valinta helppoa.

Jotenkin musta tuntuu, että Valkeakosken sarja vielä jalostettuna olisi aika oiva lähtökohta, niin ei tarvis jappasta tällaisista asioista, jotka ovat kuitenkin aika marginaalisia kokonaisuuden kannalta. Eikös tuo minisarja ole tehty nimenomaan kuskeille, mutta en ole vielä yhtään kirjoitusta nähnyt, jossa oltaisiin puututtu katsojien tekemisiin. Tehtäisiin tuon sarjan sääntöjen pohjalta aloittamisen kynnys ja harvakseltaan ajaminen mahdollisimman helpoksi niin hyvä tulee.

Mikko Pasanen
If in doubt - flat out
basso
KV
KV
Viestit: 542
Liittynyt: 09.05.2004 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja basso »

jaki kirjoitti: Hetkonen. Eli SM-kisoissa, kun tiedetään, että noita ns kaatopaikkoja ei ole, ei ole sahaamistakaan.
Hurraa: eli silloinhan tuo toimii.

T:Jukka
Enkö minä jossain tuolla edellisellä sivulla jo maininnut siitä nuotista, vai olenko vain kuvitellut kirjoittavani siitä. Etukäteen tietäminen ja nuotitus on kuitenkin kaksi eri asiaa.

Mikko Pasanen
If in doubt - flat out
Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä »

Mielestäni siimalla siirretään sitä ulosajo paikkaa toiseen vastaavanlaiseen mutkaan mikä sitten ei ole merkkattu siimalla, aika paha tilanne kun ajattelee että merkataan niin se voi olla myös huono asia.Olisiko sellainen tiekirja merkintä mikä huomauttaisi tien luonteesta poikkeavasta mutkasta hyvä vai huono.Joo ei ehkä suoranaisesti vaikuttaisi tien sahaamiseen mutta kun se mainitaan kilpailukutsussa niin nää jotka tavoittelee suuria tuloja (eli ammattikatsojat) vois mennä hämilleen.
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

151968 kirjoitti:Mielestäni siimalla siirretään sitä ulosajo paikkaa toiseen vastaavanlaiseen mutkaan mikä sitten ei ole merkkattu siimalla, aika paha tilanne kun ajattelee että merkataan niin se voi olla myös huono asia.Olisiko sellainen tiekirja merkintä mikä huomauttaisi tien luonteesta poikkeavasta mutkasta hyvä vai huono.Joo ei ehkä suoranaisesti vaikuttaisi tien sahaamiseen mutta kun se mainitaan kilpailukutsussa niin nää jotka tavoittelee suuria tuloja (eli ammattikatsojat) vois mennä hämilleen.
Tämä tiekirja merkintä olisi varmaan hyvä asia, mutta kun kaikilla ei ole sitä trippiä. Ongelma tulee siitä miten tiekirjan merkintä saadaan kohdistettua maastoon. Toki kai sitä voi myös ajatella niin että tehtäisiin pisteitä maastoon missä voi tiekirjan synkronoida?

- Asko -
Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja JM »

Monasti viestipisteiden merkkejä on eksynyt vanhoihin ulosajopaikkoihin....
Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 28.03.2004 23:00
Viesti:

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja markomartini »

km pisteeet maastoon ei vaikea toteuttaa.
Ennakkotutustuttava kilpailu ja ratmestarin vinkit yleisölle vähentää ennakkoa ja salaharjoittelua.
Valmiit yleisöalueet auttaa pitempimatkalaisia pelipaikoille ei tarvii ajella koko reittiä lävitse.
Aina kuiteskin jotain sattuu oli harjoiteltu tai ei.
Marko
LeMans
B-junnu
B-junnu
Viestit: 49
Liittynyt: 12.02.2007 00:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja LeMans »

Noin niinkuin kuskin kannalta, kaato ei taida olla Se tahtotila. Siksipä käsittääkseni harrasteralli ei ota yleisöltä pääsymaksua ja reitin puskiin feikkaaminen ei onnistu. Ainakin Kajaanissa tarkoitus on järjestää paikalle tulijoille oma alue josta voi turvallisesti seurata ek:TA
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tänään käyty katsomassa reitti "kuljettajan" silmin. Vauhtia riittää, samoin haastetta teknisessä mielessä. Katsojille pettymys, ei löydy mitään rypy-paikkaa, pelkästään kuskien kanttia kysyviä ylityksiä ja alituksia...
basso
KV
KV
Viestit: 542
Liittynyt: 09.05.2004 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja basso »

AskoE kirjoitti: Katsojille pettymys, ei löydy mitään rypy-paikkaa, pelkästään kuskien kanttia kysyviä ylityksiä ja alituksia...
No huh. Nythän se ulosajo on jonkun muun tahon kuin katsojien vika.
If in doubt - flat out
Vastaa Viestiin