Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmasta.

Harrasterallisarjaan liittyvät keskustelut
Alueen säännöt
Vaadimme tällä foorumiosastolla oman nimen käyttöä viestien allekirjoituksena, eli laita aina oma nimesi kirjoittamasi viestin loppuun. Muuten täällä pätevät Ralli.netin foorumin yleiset säännöt: http://www.ralli.net/faq/saannot/5882-f" onclick="window.open(this.href);return false; ... saeaennoet

Tämän foorumin moderoinnista vastaa Harrasteralli ry.
Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 04.05.2004 23:00
Viesti:

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Trophy »

Trophy kirjoitti:
emk kirjoitti:Juha1 aloitti:


Sanompa vaan että v***u mitä paskaa, ei tarvii jakaa minulle mitään varotuksia voi laittaa suoraan hyllylle niin ei tarvii enää näitäkään lukea.

Ei tekisi mieli laittaa yhtään ehdotusta tähän viestiin ku on niin naurettavaa koko touhu, mutta kokeillaan silti: Laittakaa nyt johonkin selvästi ylös mitä meinaatte tehdä erilailla "oikeaan" ralliin verrattuna, minkälaisia kisoja ajaa, koska tavoitteena ajaa ensimmäiset kilpailut. Teillä on sääntöluonnoksetkin olleet jo pitkään valmiina, miksi niitä ei ole voinut laittaa julkisesti jakoon sääntöEHDOTUKSENA? Onko tämä nyt sitä avoimutta mistä akk:ta on kritisoitu.

Ehkä tässä hommassa voi olla jotain ideaakin mitä minä en ainakaan vielä kyllä hoksaa. En oikein edes tiedä mitä tällä harrasterallilla tarkoitetaan vaikka olen satunnaisesti näitä juttuja lukenut, varmasti enemmän kuin keskivertokuljettajat.

quote EMK

Asiahan ei oikeastaan minulle kuulu kun on tuota kilpailukieltoakin jäljellä syksyyn asti, mutta samaa kyselen kuin Elmeri, että mistä se säästö muodostuu oikean rallin ja harrasterallin välillä ??? – se ei ole selvinnyt missään vaiheessa keskustelua. Se kuitenkin alun perin oli kait se suurin syy yrittää ”erottautua” siitä oikeasta rallista, vai oliko?

Kuvitteellinen ja usein niin todellinen tilanne:

Takapihan reising-tiimillä on kilpa-auto katsastettuna ja halu lähteä ajamaan ”kyläkisa”.
Kuskeilla lisenssit maksettuna ja ajovarusteet vaikka osittain lainassa (HANS). Sopivia kuluneita ylivuotisia renkaita on jäänyt, oman tai kaverin, tallin taakse valmiiksi vanteilla. Naapurin ”Pena” lainaa pakun että saadaan tunkki, työkalupakki, sun muut ja kisarenkaat mukaan, että voidaan katsastuksen jälkeen vaihtaa ne huippuhyvätkäytetytbf:t alle. Kilpuri kuskataan kaverilta tai Essolta lainatulla trailerilla pelipaikalle. Katsastuksen jälkeen käydään syömässä paikallisessa grillissä tai pizzeriassa ”firman piikkiin” (= kuskit). Huollossa on mukana yksi joka ajaa sitä pakua ja loput jotka mahtuvat mukaan nauttivat sitä maukasta olutta huollon tiimellyksessä ja ovat onnesta soikeina kun oma ”maailman nopein” kaveri vetää kisaa, ollaan siis pykälää ylempänä entistä, jossa oltiin vielä ”ammotoppahousupulkanvetäjäkatsojana”. Siis ollaan ylennytty arvoasteikolla ?.

Kisa menee miten menee, se ei onnexi ole se pääasia, vaan se että oltiin kavereiden kanssa pitämässä hauskaa!

No mitä maxaa?

Esimerkki 1.
Iltaralli 2011
ilmoittautumismaksu 133 €, ek kilsoja 21,4 = 6,22 € / km (kts. muut kulut alla)

Esimerkki 2.
Tuleva Black Rocket ralli 14.5
ilmoittautumismaksu 240 €, ek kilsoja 47,7 = 5,03 € / km

Esimerkki 3.
Tuleva Vanjanlinnan todellinen miniSM
Ilmoittautumismaksu 350 €, ek kilsoja 30 = 11,66 € / km

Esimerkki ykkosen, Iltarallin toteutuma, n. kympin tarkkuudella, oli: ilmomaksu 133 €, ruoat 40 €, bensaa 40 €, naftaa 40 €, tarvikkeita 20 €, traileri 60 €, Hansit oli lainassa, paku lainassa, jne

Niin kertokaa nyt viisaammat mistä tässä voi vielä tinkiä ja onko tämä oikeasti kallista?. Tässähän ei puhuta auton hinnasta, koska on niin erihintaisia harrastelaitteita. (4000 € – ääretön??)

Valitettavasti mielestäni koko harrasteralli ajatus on osaavien voimavarojen tuhlausta!.

ps. Ensi viikonloppuna Hämeessä ajetaan ”AKK:n huippusarjan, SM:n” osakilpailu jossa osallistujia 30 ek-kilometrin kisassa on 74 ja taas SM sivutuotteessa; Junnu SM ja Naisten SM, HRT ja Trophy osakilpailussa BR rallissa huikeat 240!
Kertooko tämä jotain mitä ”kuskit ja kansa” haluaa?

ja mitä tulee tähän foorumiin niin mut voi laittaa hyllylle vaikka kolmex vuodex, tällä saitilla ei ole enää mitään virkaa.....

Petteri Koskenala

Tonne on avattu keskustelu osio missä voi ilmottaa haluavansa poistua ralli.netin keskuudesta.

Rohkeesti vaan.

Juha Korhonen
Kyllä minä voin poistua ihan silloin kun haluan, mutta miksi et vastaa kysymykseen mistä se säästö tai ero syntyy harrasterallin ja sen oikeanrallin välillä?

Tähän kun saan vastauksen niin olisin enemmän kuin tyytyväinen sammuttaakseni tiedonjanoni!

Kunnioittaen

Petteri Koskenala
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Trophy kirjoitti:
Trophy kirjoitti:
emk kirjoitti:Juha1 aloitti:


Sanompa vaan että v***u mitä paskaa, ei tarvii jakaa minulle mitään varotuksia voi laittaa suoraan hyllylle niin ei tarvii enää näitäkään lukea.

Ei tekisi mieli laittaa yhtään ehdotusta tähän viestiin ku on niin naurettavaa koko touhu, mutta kokeillaan silti: Laittakaa nyt johonkin selvästi ylös mitä meinaatte tehdä erilailla "oikeaan" ralliin verrattuna, minkälaisia kisoja ajaa, koska tavoitteena ajaa ensimmäiset kilpailut. Teillä on sääntöluonnoksetkin olleet jo pitkään valmiina, miksi niitä ei ole voinut laittaa julkisesti jakoon sääntöEHDOTUKSENA? Onko tämä nyt sitä avoimutta mistä akk:ta on kritisoitu.

Ehkä tässä hommassa voi olla jotain ideaakin mitä minä en ainakaan vielä kyllä hoksaa. En oikein edes tiedä mitä tällä harrasterallilla tarkoitetaan vaikka olen satunnaisesti näitä juttuja lukenut, varmasti enemmän kuin keskivertokuljettajat.

quote EMK

Asiahan ei oikeastaan minulle kuulu kun on tuota kilpailukieltoakin jäljellä syksyyn asti, mutta samaa kyselen kuin Elmeri, että mistä se säästö muodostuu oikean rallin ja harrasterallin välillä ??? – se ei ole selvinnyt missään vaiheessa keskustelua. Se kuitenkin alun perin oli kait se suurin syy yrittää ”erottautua” siitä oikeasta rallista, vai oliko?

Kuvitteellinen ja usein niin todellinen tilanne:

Takapihan reising-tiimillä on kilpa-auto katsastettuna ja halu lähteä ajamaan ”kyläkisa”.
Kuskeilla lisenssit maksettuna ja ajovarusteet vaikka osittain lainassa (HANS). Sopivia kuluneita ylivuotisia renkaita on jäänyt, oman tai kaverin, tallin taakse valmiiksi vanteilla. Naapurin ”Pena” lainaa pakun että saadaan tunkki, työkalupakki, sun muut ja kisarenkaat mukaan, että voidaan katsastuksen jälkeen vaihtaa ne huippuhyvätkäytetytbf:t alle. Kilpuri kuskataan kaverilta tai Essolta lainatulla trailerilla pelipaikalle. Katsastuksen jälkeen käydään syömässä paikallisessa grillissä tai pizzeriassa ”firman piikkiin” (= kuskit). Huollossa on mukana yksi joka ajaa sitä pakua ja loput jotka mahtuvat mukaan nauttivat sitä maukasta olutta huollon tiimellyksessä ja ovat onnesta soikeina kun oma ”maailman nopein” kaveri vetää kisaa, ollaan siis pykälää ylempänä entistä, jossa oltiin vielä ”ammotoppahousupulkanvetäjäkatsojana”. Siis ollaan ylennytty arvoasteikolla ?.

Kisa menee miten menee, se ei onnexi ole se pääasia, vaan se että oltiin kavereiden kanssa pitämässä hauskaa!

No mitä maxaa?

Esimerkki 1.
Iltaralli 2011
ilmoittautumismaksu 133 €, ek kilsoja 21,4 = 6,22 € / km (kts. muut kulut alla)

Esimerkki 2.
Tuleva Black Rocket ralli 14.5
ilmoittautumismaksu 240 €, ek kilsoja 47,7 = 5,03 € / km

Esimerkki 3.
Tuleva Vanjanlinnan todellinen miniSM
Ilmoittautumismaksu 350 €, ek kilsoja 30 = 11,66 € / km

Esimerkki ykkosen, Iltarallin toteutuma, n. kympin tarkkuudella, oli: ilmomaksu 133 €, ruoat 40 €, bensaa 40 €, naftaa 40 €, tarvikkeita 20 €, traileri 60 €, Hansit oli lainassa, paku lainassa, jne

Niin kertokaa nyt viisaammat mistä tässä voi vielä tinkiä ja onko tämä oikeasti kallista?. Tässähän ei puhuta auton hinnasta, koska on niin erihintaisia harrastelaitteita. (4000 € – ääretön??)

Valitettavasti mielestäni koko harrasteralli ajatus on osaavien voimavarojen tuhlausta!.

ps. Ensi viikonloppuna Hämeessä ajetaan ”AKK:n huippusarjan, SM:n” osakilpailu jossa osallistujia 30 ek-kilometrin kisassa on 74 ja taas SM sivutuotteessa; Junnu SM ja Naisten SM, HRT ja Trophy osakilpailussa BR rallissa huikeat 240!
Kertooko tämä jotain mitä ”kuskit ja kansa” haluaa?

ja mitä tulee tähän foorumiin niin mut voi laittaa hyllylle vaikka kolmex vuodex, tällä saitilla ei ole enää mitään virkaa.....

Petteri Koskenala

Tonne on avattu keskustelu osio missä voi ilmottaa haluavansa poistua ralli.netin keskuudesta.

Rohkeesti vaan.

Juha Korhonen
Kyllä minä voin poistua ihan silloin kun haluan, mutta miksi et vastaa kysymykseen mistä se säästö tai ero syntyy harrasterallin ja sen oikeanrallin välillä?

Tähän kun saan vastauksen niin olisin enemmän kuin tyytyväinen sammuttaakseni tiedonjanoni!

Kunnioittaen

Petteri Koskenala
Se rallin sääntöpuoli kun ei taida kokonaisuudessaan kuulua tänne katsoja-topicciin. Eli lukekaa nyt hyvät ihmiset edes sen verran et mihin topicciin kirjoitatte. Toisekseen kun ne säännöt eivät taida olla aivan pelkästään harrasterallin touhuajista kiinni, kaikkea kun ei kannata kauheasti etukäteen puhua, edes säännöistä.

- Asko -
esy 70
Viestit: 13
Liittynyt: 28.02.2011 21:25

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja esy 70 »

Voihan iso ja verinen V......... Kuten varmaan huomaatte en kauheen usein ota kantaa näihin keskusteluihin, mutta nyt on pakko sanoa mielipide.
Ajattelin kun tää keskustelu harrasteluokasta alko, että loistava juttu,
jos saadaan kuluja vähän laskettua. (Itse olen varmasti sen verran harrastanu kaikkea moottorilla pärisevää, että varmasti tiedän, mitä maksaa.) Valitettavasti vaan alkaa voimakkaasti näyttää, että homman
alulle laittajista tulee jo ennen ensimmäistäkään kisaa jo melkoisia Hitlereitä. Varmaan kisoissa jos joku mättää, niin tulee nappi
takaraivoon. En todellakaan tykkää AKK:n systeemistä, mutta ei tääkään
näytä kovin fiksulta. Jos on hyvä idea ja saa kannatusta, niin ei sais
kyl virtsa nousta ihan noin nopeesti päähän.

PS. Jos muuten haluutte laittaa heti jäähylle, niin käy, enkä varmasti
senkään jälkeen nuole kenenkään hanuria!


T: Ipe Suorela
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tämä viestiketju on tarkoitettu katsojille, (saa osallistuu kaikki) Tänne ehdotuksia miten voidaan parantaa katsojan asioita harrasteralleissa.

Pidetään keskustelu asiallisena, tulen antamaan jatkossa varoituksen hyvin helposti kaikesta turhasta marmatuksesta, mielipiteensä saa aina sanoa, mutta sen voi tehä asiallisesti.

Ystävällisin terveisin
Harrasteralli ry


Mitä kohtaa tosta on vaikea ymmärtää???

Tämä keskustelu on tarkoitettu yleisönnäkökulmasta. Lukekaa tämä keskustelu läpi kokonaan ja laskekaa monta "asiallista" kommenttii tuolta löytyy, miksi pitäisi kuunnella semmosta turhan päiväistä nillitystä, katsokaahan kun se ei hyödytä ketään!

Kyllä me olemme hyvinki nöyrällä asenteella liikenteessä

Juha Korhonen
Avatar
Fiesta
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 82
Liittynyt: 22.05.2004 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Fiesta »

juha1 kirjoitti: Mitä inffoo haluutte?

Kilpailioille tullaan järjestämään ILMAINEN ajotapahtuma elokuussa, etelässä ja pohjoisessa, mut ne ei kuulu tähän keskusteluun, ellei joku haluu tulla kattoo että löytyisköhän sieltä joku "reikä" missä taas menee 10000€ KILPAILIJALJTA. Säännöt löytyy suoraan akk:N sivuilta

Jos vähän viittii niin asiat selviää kyllä.

Juha Korhonen
Onko tämä nyt sitä sinun peräänkuuluttamaa asiallista keskustelua, kun annetaan semmoinen kuva että harrasterallin katsojat ovat vain rungin perässä?? Toivoisin myös Harrasterallin "päättäjiltä" osuutta tähän keskusteluun eikä ylläolevia kommentteja. Itse pyydätte keskustelua, mutta mihinkään viesteihin ette ota kantaa, paitsi moderoimalla.

Itselle ei tämä keskustelun kohdalla ole auennut vieläkään että onko nyt sitten tarkoitus karsinoida katsojat vai eikö niitä haluta mukaan koko harrasteautoiluun? Ja jos ei haluta, niin miten harrasteautoilu luulee saavansa tulevaisuutta? Tulee mieleen jässärit, jossa kuitenkin sallitaan katsojat. Ei mielestäni millään harrastelulla ole tulevaisuutta jos sitä pääse lapset, vaimot yms. katsomaan. Rallihan mielestäni on juuri sellainen laji joka kaipaa katsojia. Tai sitten teillä saa olla järkkäreitä kymmeniä. Katsojista on varoittamaan, auttamaan ulosajon sattuessa jne. Ja ei en nyt puhu ainoastaan rungista, mutta kun laji on mitä on ja onnettomuuksia voi sattua, niin miksi sitä ei hyväksytä? Ja tajuta että katsojista on apua.

Tässä oma ehdotukseni kuten Tinke tuolla aiemmin kirjoitteli. Pienellä vaivalla laitetaan hyvät katselupaikat (siis oikeasti mielenkiintoiset, ei risteykset) oppaaseen ja niihin paikkoihin tehdään selväksi mihin ihmiset laitetaan (vähän kuten sprinteissä). Näin saadaan kiinnostuneita ihmisiä paikalle katsomaan hyvää menoa ja ehkä saadaan kipinää jollekkin katsojalle tuosta menosta tulla itsekin mukaan.

Sen nimittäin sanon että jos katsojia ei kaivata kuten teidän ensimmäisistä viesteistä on saanut kuvan, niin tää on aika nopeasti kuopattu.

-Henri Spring-
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Fiesta kirjoitti:
juha1 kirjoitti: Mitä inffoo haluutte?

Kilpailioille tullaan järjestämään ILMAINEN ajotapahtuma elokuussa, etelässä ja pohjoisessa, mut ne ei kuulu tähän keskusteluun, ellei joku haluu tulla kattoo että löytyisköhän sieltä joku "reikä" missä taas menee 10000€ KILPAILIJALJTA. Säännöt löytyy suoraan akk:N sivuilta

Jos vähän viittii niin asiat selviää kyllä.

Juha Korhonen
Onko tämä nyt sitä sinun peräänkuuluttamaa asiallista keskustelua, kun annetaan semmoinen kuva että harrasterallin katsojat ovat vain rungin perässä?? Toivoisin myös Harrasterallin "päättäjiltä" osuutta tähän keskusteluun eikä ylläolevia kommentteja. Itse pyydätte keskustelua, mutta mihinkään viesteihin ette ota kantaa, paitsi moderoimalla.

Itselle ei tämä keskustelun kohdalla ole auennut vieläkään että onko nyt sitten tarkoitus karsinoida katsojat vai eikö niitä haluta mukaan koko harrasteautoiluun? Ja jos ei haluta, niin miten harrasteautoilu luulee saavansa tulevaisuutta? Tulee mieleen jässärit, jossa kuitenkin sallitaan katsojat. Ei mielestäni millään harrastelulla ole tulevaisuutta jos sitä pääse lapset, vaimot yms. katsomaan. Rallihan mielestäni on juuri sellainen laji joka kaipaa katsojia. Tai sitten teillä saa olla järkkäreitä kymmeniä. Katsojista on varoittamaan, auttamaan ulosajon sattuessa jne. Ja ei en nyt puhu ainoastaan rungista, mutta kun laji on mitä on ja onnettomuuksia voi sattua, niin miksi sitä ei hyväksytä? Ja tajuta että katsojista on apua.

Tässä oma ehdotukseni kuten Tinke tuolla aiemmin kirjoitteli. Pienellä vaivalla laitetaan hyvät katselupaikat (siis oikeasti mielenkiintoiset, ei risteykset) oppaaseen ja niihin paikkoihin tehdään selväksi mihin ihmiset laitetaan (vähän kuten sprinteissä). Näin saadaan kiinnostuneita ihmisiä paikalle katsomaan hyvää menoa ja ehkä saadaan kipinää jollekkin katsojalle tuosta menosta tulla itsekin mukaan.

Sen nimittäin sanon että jos katsojia ei kaivata kuten teidän ensimmäisistä viesteistä on saanut kuvan, niin tää on aika nopeasti kuopattu.

-Henri Spring-

Nyt on hyvä muistaa että puhumme "häiriö" katsojista mikä on hyvin pieni osa yleisöä.

Karsinoinnista päättää kilpailunjärjestäjä, harrasteralli kun järjestää rallin niin tulemme hyvin tarkkaan miettimään miten toimitaan yleisön suhteen. Tällä hetkellä on yksi suurempia ongelmia toi reitin etukäteisliikenne, siihen olen peräänkuuluttanut ehdotuksia mutta keskustelu harhailee jossain ihan muualla, mun mielestä se kertoo juuri siitä että katsojia ei kiinnosta järjestäjän asiat mitenkää.

Tässä on oikeesti ikävä kyllä käynyt niin että toi pieni roska porukka pilaa kaikkien katsojien maineen.

Toi että laitetaan reittikarttaan yleisölle enemmän tietoa katselualueesta, niin olen täysin samaa mieltä asiasta.
Olen edelleen sitä mieltä että se reittimestari/muut järjestäjät tuntevat reitin niin hyvin että löytävät mielenkiintoiset katselualueet.

(hyvä ehdotus)

Olen vahvasti sitä mieltä että laji tarvitsee yleisöä! nyt on vaan semmonen homma että tää yleisö meinaa vaikeuttaa kilpailunjärjestämistä niin sillon minun mielestä ei semmosta porukkaa tarvita mikä vaikeuttaa asioita.

Ulosajoja ei tästä lajista saa pois ne kuuluvat tähän, mutta jos niitä saisi vähenemään niin olisi helppo säästökohde sille kilpailijalle, mikä ihan oikeesti maksaa tästä harrastuksesta aika paljon enemmän kun se juoppo siellä metässä.

Kun niitä järkeviäkin katsojia on olemassa niin olisi kiva kuulla niiltä ehdotuksia, miten saataisiin parannettuu asioita, niitä ei ole montaa tullut mutta ne mitkä on tullu niin on ollu oikeesti todella hyviä, mutta ikävä kyllä ne on hautautunu tonne kaiken muun p***an sekaan.

Juha Korhonen
Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja henkka_ok »

juha1 kirjoitti:Nyt on hyvä muistaa että puhumme "häiriö" katsojista mikä on hyvin pieni osa yleisöä.

Tässä on oikeesti ikävä kyllä käynyt niin että toi pieni roska porukka pilaa kaikkien katsojien maineen.

Juha Korhonen
Kannattaa muistaa, että se lajia sisältäpäin syövän lailla jäytävän verenhimoisen ammokatsojan ja järjestäjää rahallisesti tukevan kiltin kuljettajan ero on aika pieni. Toisinaan vain viikko.

Niin, se ehdotus. Viekää kisat esimerkiksi Lieksaan, Kajaaniin tai vaikkapa Kestilään. Katsojaongelmat ratkeaa samantien. (huumorista huolimatta - se kisan tekeminen ja teiden saanti voi olla helpompaa ja ennenkaikkea halvempaa siellä)

Henri Oksman
Ei taitu!
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

henkka_ok kirjoitti:
juha1 kirjoitti:Nyt on hyvä muistaa että puhumme "häiriö" katsojista mikä on hyvin pieni osa yleisöä.

Tässä on oikeesti ikävä kyllä käynyt niin että toi pieni roska porukka pilaa kaikkien katsojien maineen.

Juha Korhonen
Kannattaa muistaa, että se lajia sisältäpäin syövän lailla jäytävän verenhimoisen ammokatsojan ja järjestäjää rahallisesti tukevan kiltin kuljettajan ero on aika pieni. Toisinaan vain viikko.



Henri Oksman


Kyllähän toi totta on!

Se että kilpailuita aletaan siirtämään sen takia että ei tulisi yleisöä, niin on mielestäni väärä tie, kyllä se asenteista on kiinni ei muusta!

Juha Korhonen
Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 22.08.2005 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja jaki »

Juha kaipaa niitä ehdotuksia, millä katsojien etukäteissahaaminen saadaan vähenemään. Itse en keksi mitään muuta, kun kilpailujen muuttamisen nuottikisoiksi ja reittien julkaisemisen etukäteen.
Silloin:
a) kuskit ei uskalla sahata etukäteen, muuten lähtee lisenssi (riistakamerat)
b) katsojien ei kannata sahata etukäteen, koska reitti ja pahat paikat tiedetään jo muutenkin

T:Jukka A Kilpiö
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Entäs ohjattu reitin läpi ajaminen järjestäjän edustajan perässä jotenkin nonstoppina, sopivin ryhmin? Sen jälkeen katsojat penkalle ja kilpailu voi alkaa.

- Asko -
basso
KV
KV
Viestit: 542
Liittynyt: 09.05.2004 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja basso »

AskoE kirjoitti:Entäs ohjattu reitin läpi ajaminen järjestäjän edustajan perässä jotenkin nonstoppina, sopivin ryhmin? Sen jälkeen katsojat penkalle ja kilpailu voi alkaa.

- Asko -
Onko kyse katsojien ajattamisesta letkassa? Taas lisää turhaa työtä järjestäjälle. Ei toimi, tätä kokeillaan jo käytännössä joka ikisessä pimeässä kisassa, joka ajetaan Vaasa-Joensuu akselin alapuolella. Siksi virkuimmat ovat heti päivän sarastaessa siellä ekan pätkän lähdössä, ettei tarvi hiissata kahtakymppiä toisen kontissa kiinni.

Katsojien etukäteisliikennettä ei vähennetä millään muulla kuin sillä, että kisoista tehdään täysin tapahtumaköyhiä ja erikoiskokeet ovat sprintin mittaisia (eli tehdään kaikista kisoista tynnyrinkiertoja parkkipaikalle, kuskit tykkää). Näin ollen ei hyövää ajella etukäteen, kun ei ole paikkoja ja kaikki paikat ovat saavutettavissa jalan. Eli antakaa nuotittaa, tehkää järjestäjän turvanuotti, merkatkaa kaikki mahdolliset vaaran paikat vielä merkillä, laittakaa kaikille yli 200 metrin suoralle shikaani ja viekää kisa muutenkin hitaille teille. Keskinopeuskatto 80 km/h. Näin siellä ei takuuvarmasti ole häiriötä etukäteisliikenteestä. Se, onko tuolla lajilla enää mitään tekemistä rallin kanssa, onkin sitten jo toinen kysymys.

Henkka tuolla mainitsi, että kisat kannattaa viedä pois ruuhkasuomesta. Siihen loppuu etukäteisralli reitillä. Riihimäen seudulla se on turha toivo, teit mitä tahansa.

Mikko Pasanen
If in doubt - flat out
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

henkka_ok kirjoitti: Niin, se ehdotus. Viekää kisat esimerkiksi Lieksaan, Kajaaniin tai vaikkapa Kestilään. Katsojaongelmat ratkeaa samantien. (huumorista huolimatta - se kisan tekeminen ja teiden saanti voi olla helpompaa ja ennenkaikkea halvempaa siellä)

Henri Oksman
Se kilpailujen vieminen noihin ehdottammisi paikkoihin on hyvinkin mahdollista. Ongelmana on vaan se, että valtaosa kuljettajista asuu aivan eri osassa Suomea ja tunnetusti eteläisestä osasta Suomea on paljon paljon pidemmät matkat pohjoiseen kuin vaikkapa Rovaniemeltä Riihimäelle. En jaksa kaivaa faktaa, mutta vaikkapa edellisessä Lieksassa järjestetyssä rallissa taisi olla autoja luokkaa 75. Samalla vaivalla se "rahan ahne" järjestäjä olisi voinut tehdä kilpailun vaikkapa 150 kilpailijaparille. Kustannuksetkin olisivat olleet lähes samat. Tiestön en usko olleen yhtään huonompaa kuin vaikkapa viime viikonloppuna järjestetyissä ralleissa. Tosi asia on vaan se et kilpailujen on oltava siellä missä kilpailijatkin.

- Asko -
Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 22.08.2005 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja jaki »

basso kirjoitti: Katsojien etukäteisliikennettä ei vähennetä millään muulla kuin sillä, että kisoista tehdään täysin tapahtumaköyhiä ja erikoiskokeet ovat sprintin mittaisia (eli tehdään kaikista kisoista tynnyrinkiertoja parkkipaikalle, kuskit tykkää). Näin ollen ei hyövää ajella etukäteen, kun ei ole paikkoja ja kaikki paikat ovat saavutettavissa jalan.
Eli se, että reitti tiedettäisiin etukäteen ei vähentäisi sahaamista lainkaan? Voisitko kuitenkin perustella, MIKSI se ei vähentäisi?


T:Jukka K
basso
KV
KV
Viestit: 542
Liittynyt: 09.05.2004 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja basso »

jaki kirjoitti:
basso kirjoitti:
Eli se, että reitti tiedettäisiin etukäteen ei vähentäisi sahaamista lainkaan? Voisitko kuitenkin perustella, MIKSI se ei vähentäisi?


T:Jukka K
Mitä meinaat etukäteen tietämisellä? Tiedetäänhän ne reitit jo nykyään kaikissa pimeissä ja nuottikisoissa reilusti etukäteen, vai miten ihmeessä ne porukat sinne pikkuteille löytävät ennen kisoja? Ongelma on kuitenkin aika pieni piiri, joka siellä reitillä käy ja edelleen painotan sitä, että eteläinen Suomi on se ongelma-alue. SM-sarjan kiinnostavuus katsoja-aktiivien silmissä on ajettu aikaa sitten alas. Ei äksöniä, ei kiinnostuneita. Siellä on paljon vähemmän trafiikkia kuin cupin- tai historic-kisoissa. Eli etukäteen tietämisellä ei näytä olevan ihan hirveesti tekemistä sen sahaamisen kanssa.

Jos meinaat sitä, että inkkarit olisi kaikkien saatavilla ennen kisaa, siitä ei ole kokemusta, kun kukaan ei ole koettanut, tai oikeastaan tätä tapahtuu koko ajan. Nykyään on kuitenkin aika helppo katella vanhoja inkkareita etukäteen, kun uusia osuuksia aika harvoissa kisoissa on. Yleensä 80% pätkistä on tuttuja lähivuosilta ainakin jossain muodossa. Näin ollen ainakin epävirallisesti on helppo tsekata pätkät jo ennen kisa-aamua. Näin olen itsekin toiminut. Se ei kuitenkaan ole vähentänyt etukäteisliikennettä, vai onko? Inkkarit saattavat vähentää liikennettä tietyiltä pätkiltä, mutta ne tapahtumapaikat rungitetaan takuuvarmasti viikkojen aikana ennen kisaa, oli inkkareita tai ei.

Jos inkkari on kuvattu siviilikyydistä, ei sillä ole kyllä juurikaan mitään tekemistä sen kanssa, miltä pätkä näyttää kisapelin kyydistä. Enkä usko, että maisemointi vähenee, päin vastoin saattaa lisääntyä, kun aletaan oikein hifistelemään: "Entäs jos tuosta yhden näreen ottais pois, täähän näyttäis ihan eriltä kuin filmiltä". Jos inkkarit julkaistaan hyvissä ajoin ennen kisaa, on terroristeilla entistä paremmin aikaa katella ne mahdolliset maisemointipaikat.

Avaa toki Jukka teoriaasi siitä, miten etukäteisliikenne pimeissä kisoissa saataisiin vähennetyksi reitin etukäteen tietämisellä.

Mikko Pasanen
If in doubt - flat out
Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja henkka_ok »

AskoE kirjoitti:Se kilpailujen vieminen noihin ehdottammisi paikkoihin on hyvinkin mahdollista. Ongelmana on vaan se, että valtaosa kuljettajista asuu aivan eri osassa Suomea ja tunnetusti eteläisestä osasta Suomea on paljon paljon pidemmät matkat pohjoiseen kuin vaikkapa Rovaniemeltä Riihimäelle. En jaksa kaivaa faktaa, mutta vaikkapa edellisessä Lieksassa järjestetyssä rallissa taisi olla autoja luokkaa 75. Samalla vaivalla se "rahan ahne" järjestäjä olisi voinut tehdä kilpailun vaikkapa 150 kilpailijaparille. Kustannuksetkin olisivat olleet lähes samat. Tiestön en usko olleen yhtään huonompaa kuin vaikkapa viime viikonloppuna järjestetyissä ralleissa. Tosi asia on vaan se et kilpailujen on oltava siellä missä kilpailijatkin.

- Asko -
Totta on sekin. Ja Lieksassa oli taannoin vallan hyvät tiet. Kajaanin ja Kemin kilpailutkaan eivät mitään maksimimääriä ole keränneet. Kaikilla on tainnut olla silti kivaa, koska niitäkin kisoja on järjestetty useammin.

Jossain vaiheessa, kun ruuhka-Suomen äffäcuppien hinta vielä paljon tuosta 320e:sta kipuaa, niin saattaa satunnaisia kuskeja kiinnostaa hyvinkin vaikkapa pari sataa halvempi kisa vähän kauempana.

- Henkka
Ei taitu!
Vastaa Viestiin