Ralliharrastuksen aloittaminen
- Dimitri-89
- Viestit: 4
- Liittynyt: 12.07.2008 23:00
Ralliharrastuksen aloittaminen
Terve!
Haluaisin aloittaa ralliharrastuksen. Jos lahjoja on, niin asetan tavoitteet MM-tasolle saakka. Joskus pienempänä harrastin kartingia, mutta en pystynyt jatkamaan harrastusta, koska se oli liian kallis harrastus. Muutenkaan en pidä kartingista ja rata-autoilusta, koska en tykkää kierrellä vain "ympyrää". Nyt uskon pystyväni saamaan rahat kasaan, koska käyn tällähetkellä töissä.
Tiedän, että tämä harrastus on kallis, mutta kuinka kallis? Olen jo kohta 19-vuotias, joten onko liian myöhäistä aloittaa harrastus? Kuulin jostain, että Sebastian Loeb aloitti harrastuksen todella myöhään?
Kertokaa hiukan miten pääsen alkuun ja muutakin hyödyllistä tietoa tästä hienosta harrastuksesta. :)
Haluaisin aloittaa ralliharrastuksen. Jos lahjoja on, niin asetan tavoitteet MM-tasolle saakka. Joskus pienempänä harrastin kartingia, mutta en pystynyt jatkamaan harrastusta, koska se oli liian kallis harrastus. Muutenkaan en pidä kartingista ja rata-autoilusta, koska en tykkää kierrellä vain "ympyrää". Nyt uskon pystyväni saamaan rahat kasaan, koska käyn tällähetkellä töissä.
Tiedän, että tämä harrastus on kallis, mutta kuinka kallis? Olen jo kohta 19-vuotias, joten onko liian myöhäistä aloittaa harrastus? Kuulin jostain, että Sebastian Loeb aloitti harrastuksen todella myöhään?
Kertokaa hiukan miten pääsen alkuun ja muutakin hyödyllistä tietoa tästä hienosta harrastuksesta. :)
- northwest
- KV
- Viestit: 832
- Liittynyt: 28.04.2004 23:00
- Paikkakunta: Tampere
- pete1
- WRC
- Viestit: 992
- Liittynyt: 02.05.2004 23:00
- Viesti:
Mikäli hamuat MM-sarjaan, niin sinun pitäisi olla todellinen lahjakkuus ja nousta ylöspäin melkoisella vauhdilla.. Kyllähän Bossekin oli jo vanha kettu, kun pääsi tehdastiimiin..
Mutta tämä laji on ainakin kallis ja jollei sinulla riittänyt kartingiin rahoitus, voipi olla että sinun budjetti kaatuu jo alkumetreillä.. Osta ensin kilpa-auto, oma suositus olisi etuvetoinen N-ryhmän peli, esim. Honda Civic TypeR ja tuollaisen pelin saa jo n.30000euroon. Tai toisaalta voit hankkia ensin N-ryhmän Astran jotka maksavat alle 10000euroa ja harjoitella sillä alkuun ja vaihtaa sitten se siihen Hondaan.. Vuosi budjetti SM kisoissa ännäläisellä Hondalla lienee 20-30000euroa.. Siinä nyt pohjaa hiukan hinnoista, tarvii muistaa että tuosta kun nouset isoon ännään, niin auton hinta kolminkertaistuu ja vuosi budjetti kolminkertaistuu..
Mutta tämä laji on ainakin kallis ja jollei sinulla riittänyt kartingiin rahoitus, voipi olla että sinun budjetti kaatuu jo alkumetreillä.. Osta ensin kilpa-auto, oma suositus olisi etuvetoinen N-ryhmän peli, esim. Honda Civic TypeR ja tuollaisen pelin saa jo n.30000euroon. Tai toisaalta voit hankkia ensin N-ryhmän Astran jotka maksavat alle 10000euroa ja harjoitella sillä alkuun ja vaihtaa sitten se siihen Hondaan.. Vuosi budjetti SM kisoissa ännäläisellä Hondalla lienee 20-30000euroa.. Siinä nyt pohjaa hiukan hinnoista, tarvii muistaa että tuosta kun nouset isoon ännään, niin auton hinta kolminkertaistuu ja vuosi budjetti kolminkertaistuu..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
- BSTR
- B-junnu
- Viestit: 40
- Liittynyt: 02.05.2004 23:00
- Viesti:
Minähän en rallista mitään tiedä mutta...
Ajamisen harjoittelu on tärkeintä harrastuksen alkuvaiheessaa. Alussa kannattaa panostaa luotettavaan nipussa pysyvään autoon eikä huippukalustoon. Huippujen vauhtiin ei ensimmäisenä vuonna ehdi kuitenkaan. Rahat vain menevät hukkaan jos ostaa 30 tonnin auton, jonka jälleenmyyntiarvo vuoden tai parin päästä on se 15 tonnia. Toisaalta loppuunajetun ralliauton ostaminen on todella riskialtista ja saattaa kostautua arvaamattomina korjauskustannuksina.
Useimmat V1600-autot kestävät ajoa ilman sen kummempia väliremontteja. Viime aikoina ralleissa on ollut varsin hyvä osallistujamäärä, jotta on vähän vertailukohtia niin kokeneisiin kuin aloittelijoihinkin. Tutustu www.v1600.com sivuihin.
Muista että auton hankintakustannus ei saa viedä budjetistasi edes 50 prosenttia tai sinulla ei ole varaa ajaa (tosissaan)!
Ajamisen harjoittelu on tärkeintä harrastuksen alkuvaiheessaa. Alussa kannattaa panostaa luotettavaan nipussa pysyvään autoon eikä huippukalustoon. Huippujen vauhtiin ei ensimmäisenä vuonna ehdi kuitenkaan. Rahat vain menevät hukkaan jos ostaa 30 tonnin auton, jonka jälleenmyyntiarvo vuoden tai parin päästä on se 15 tonnia. Toisaalta loppuunajetun ralliauton ostaminen on todella riskialtista ja saattaa kostautua arvaamattomina korjauskustannuksina.
Useimmat V1600-autot kestävät ajoa ilman sen kummempia väliremontteja. Viime aikoina ralleissa on ollut varsin hyvä osallistujamäärä, jotta on vähän vertailukohtia niin kokeneisiin kuin aloittelijoihinkin. Tutustu www.v1600.com sivuihin.
Muista että auton hankintakustannus ei saa viedä budjetistasi edes 50 prosenttia tai sinulla ei ole varaa ajaa (tosissaan)!
- JHT
- A-Junnu
- Viestit: 93
- Liittynyt: 28.09.2006 23:00
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Hei,
Edullinen ja järkevä luokka on V1600 johon autoja löytyy n.10000-14000 hintaluokkassa. Käyttökulut on pienet ja kilpailu luokassa tasaväkisistä, eli ei niinkään kiinni kalustosta. Luokka on suhteellisen tuore ja autoja on tullut tasaisesti luokkaan koko ajan lisää. Luokan auton voi vuokrata alkuun myös tosi sopivasti jottei heti tarvitse investoida maltaita kalustoon.
Lisää aiheesta www.v1600.com
Jaakko
www.rallytrophy.net
www.v1600.com
Edullinen ja järkevä luokka on V1600 johon autoja löytyy n.10000-14000 hintaluokkassa. Käyttökulut on pienet ja kilpailu luokassa tasaväkisistä, eli ei niinkään kiinni kalustosta. Luokka on suhteellisen tuore ja autoja on tullut tasaisesti luokkaan koko ajan lisää. Luokan auton voi vuokrata alkuun myös tosi sopivasti jottei heti tarvitse investoida maltaita kalustoon.
Lisää aiheesta www.v1600.com
Jaakko
www.rallytrophy.net
www.v1600.com
- Dimitri-89
- Viestit: 4
- Liittynyt: 12.07.2008 23:00
Ei ole halpaa ei. Minkä ikäisenä yleensä porukat aloittaa ralli-harrastuksen? Mietin vain, jos aloitan harrastuksen tosissaan, niin onko mulla mahdollisuus kehittyä huipputasolle, jos vasta 19-vuotiaana aloitan harrastuksen? Vähän niinkuin jääkiekossa, jos ei aloita pienenä, niin todella vaikea on päästä huipputasolle.
Eli pitäisikö mun ensiksi etsiä seura ja kysellä sieltä enempi? Tietääkö kukaan pohjanmaalta hyvää seuraa?
Eli pitäisikö mun ensiksi etsiä seura ja kysellä sieltä enempi? Tietääkö kukaan pohjanmaalta hyvää seuraa?
- petrux
- WRC
- Viestit: 1036
- Liittynyt: 29.04.2004 23:00
rallia ei oikeen voikaan aloittaa aiemmin kuin 18 vuotiaana paitsi toki sprintistä 16 vuotiaana kuten monet tosissaan nuoresta harrasteneet ovat tehneet. mutta kyllä niitä huippuja tulee myöhemmin aloittaneistakin älä ole huolissasi.Dimitri-89 kirjoitti:Ei ole halpaa ei. Minkä ikäisenä yleensä porukat aloittaa ralli-harrastuksen? Mietin vain, jos aloitan harrastuksen tosissaan, niin onko mulla mahdollisuus kehittyä huipputasolle, jos vasta 19-vuotiaana aloitan harrastuksen? Vähän niinkuin jääkiekossa, jos ei aloita pienenä, niin todella vaikea on päästä huipputasolle.
Eli pitäisikö mun ensiksi etsiä seura ja kysellä sieltä enempi? Tietääkö kukaan pohjanmaalta hyvää seuraa?
ehkä kuitenkin on hyvä aloittaa jostain ja hommata auto ja harjoitella, mennä seuraan ja sitä kautta kisoihin. hyvä että tavoitteet ovat selvät joten kannattaa tehdä suunnitelma siitä missä sarjoissa ajat vuosittain ja miten aiot kehittyä mutta ei pidä lannistua jos ei ensimmäisenä muutaman vuoden päästä jo tallipomot soittele.
tuskin siellä pohjanmaalla muita onkaan kuin hyviä seuroja. jos omalta kotipaikkakunnaltasi löytyy seura niin aloita siitä. lista seuroista löytyy AKK:n sivuilta www.autourheilu.fi
- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 28.04.2004 23:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Saadaksesi mahdollisuuden nousta SM,n huipulle tarvitset hyvin toimeentulevan "isän" (tai äidin, sedän, kummin....) Ja sit pikkaen ajajan lahjoja...
Toinen vaihtoehto on et omaat valtavat ajajan lahjat ja sit käy hirvee "mäsis" ja kuvioihin astuu yhteistyökumppaneja jotka tykkää edesottamuksistasi...
Sit on tietenkin vielä se "Jussi Välimäki" tyyli jolla omalla "supliikki" taidolla ajat itsesi väkisin kartalle, tämäkin vaatii tietysti vetomiehen elkeitä...
Mielestäni ajkumetreillä tärkeintä on ajaa mahdollisimman paljon kovavauhtisia ek kilometriejä (kalustoon nähden)! Siis jo et ole hirveän tekniikka orjentoitunut en voi suositella F.ryhmäläisiä ns.vanhoja sotaratsuja, vaan sopuhintaista Astraa, Seattia, Escorttia tai jotain Trophy, V1600 autoa, jos tykkää ehdottomasti takavetoisesta niin ExremenBMW on varmaan aika huokea peli vetää...
Kalusto kukkaron mukaisesti ja kaikki rööki / olut rahat säästöpossuun niin saa uudempaa kumia alle...
Paras neuvo on et et missään vaiheessa masennu vaikka joku "perämettän Vatanen" vetää minuuteilla pattiin oma vauhti tulee kilometrien myötä... ja ne jokkut kaverit kyl vettää aikaa lujaa!
Toinen vaihtoehto on et omaat valtavat ajajan lahjat ja sit käy hirvee "mäsis" ja kuvioihin astuu yhteistyökumppaneja jotka tykkää edesottamuksistasi...
Sit on tietenkin vielä se "Jussi Välimäki" tyyli jolla omalla "supliikki" taidolla ajat itsesi väkisin kartalle, tämäkin vaatii tietysti vetomiehen elkeitä...
Mielestäni ajkumetreillä tärkeintä on ajaa mahdollisimman paljon kovavauhtisia ek kilometriejä (kalustoon nähden)! Siis jo et ole hirveän tekniikka orjentoitunut en voi suositella F.ryhmäläisiä ns.vanhoja sotaratsuja, vaan sopuhintaista Astraa, Seattia, Escorttia tai jotain Trophy, V1600 autoa, jos tykkää ehdottomasti takavetoisesta niin ExremenBMW on varmaan aika huokea peli vetää...
Kalusto kukkaron mukaisesti ja kaikki rööki / olut rahat säästöpossuun niin saa uudempaa kumia alle...
Paras neuvo on et et missään vaiheessa masennu vaikka joku "perämettän Vatanen" vetää minuuteilla pattiin oma vauhti tulee kilometrien myötä... ja ne jokkut kaverit kyl vettää aikaa lujaa!
- pete1
- WRC
- Viestit: 992
- Liittynyt: 02.05.2004 23:00
- Viesti:
Juu tosiaan erityisen tärkeää on, että ajat ajat ja vielä kerran ajat. Sieltä tulee vauhti ja auton käsittelytaidot yms. kehittyy valtavasti.. Ite hankkisin vaikka sen r.N Astran, Trophyn tai V1600 auton ja kasan uusia renkaita.. Ja eikun treeniä alle ja paljon..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
- Dimitri-89
- Viestit: 4
- Liittynyt: 12.07.2008 23:00
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 24.07.2004 23:00
- Viesti:
Mää ehkä suosittelisin että hommaa ensin itselleen jonkun halvan Trophyn, sillä sitten harjottelis ja ajelis sprinttejä. Mutta ralliin menis ensiksi jonkun toisen kyytiin, siitä oppii uskomattoman paljon!
Tai sitten alottaa vuokra-autolla, kuten allekirjottanut. Siitä näkee hyvin nopeesti kannattaako kauhean nopeasti unelmoida omasta autosta
Tai sitten alottaa vuokra-autolla, kuten allekirjottanut. Siitä näkee hyvin nopeesti kannattaako kauhean nopeasti unelmoida omasta autosta

http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
- Bruuno
- A-Junnu
- Viestit: 55
- Liittynyt: 11.04.2007 23:00
Osta alkuun halpa auto jolla on halpa hakea rajoja. tuommoisen civikin kun ostaa ja lipee kunnolla niin voip harrastaminen loppua lyhyeen.
Hyviä vaihtoehtoja esim vanhemmat trophy kinnerit tai vaikka gsi kadet. Noilla peleillä on halpa vetää ja vetomies nousee varmasti yleiseen.
Yleiseen kun on noussut niin voi kiinnittää ne sukutilat ostaa pro laitteet ja lähteä ajamaan SM sarjaa.
Hyviä vaihtoehtoja esim vanhemmat trophy kinnerit tai vaikka gsi kadet. Noilla peleillä on halpa vetää ja vetomies nousee varmasti yleiseen.
Yleiseen kun on noussut niin voi kiinnittää ne sukutilat ostaa pro laitteet ja lähteä ajamaan SM sarjaa.
- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 28.04.2004 23:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Kannattaa ottaa mallia Välimäestä! Jussin tyylillä saa paljon "vihamiehiä" tässä maassa mut, toisaalta kun menet pokkanaamalla firmoihin ja ilmotat että 2016 ajan rallin MM.sarjaa, olet asiallinen ja vakuuttava... ennen kaikkea vakuuttava, sulla on selkeät suunnitelmat, kosit mediaa, ja annat sponsoreille elämyksiä ja tapahtumia, jne jne...Dimitri-89 kirjoitti:Ei kyllä pahemmin ole rikkaita perheenjäseniä. Kyllä sitä ainakin kannattaa yrittää niitä asioita, joita haluaa elämältänsä. Ei sitten vanhempana kaduta.
Jo juniori tasolta teet teamis teidoitteet paperille ja jaat ne medialle, tunget naamasi väkisin tv-ruutuun, ym... ym...
Sitten kun voitat junnujen-SM:n tai osallistut ekan kerran "jyskälään" niin toimittajat kyllä muistaa et -hei tää on se jätkä jota ei ujostuta, mennääs tekeen juttu!
Tietysti kaiken tämän ohella täytyy ajaa lujaa... erikoiskokeilla!