Ralliharrastuksen aloittaminen

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
Dimitri-89
Viestit: 4
Liittynyt: 12.07.2008 23:00

Ralliharrastuksen aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Dimitri-89 »

Terve!

Haluaisin aloittaa ralliharrastuksen. Jos lahjoja on, niin asetan tavoitteet MM-tasolle saakka. Joskus pienempänä harrastin kartingia, mutta en pystynyt jatkamaan harrastusta, koska se oli liian kallis harrastus. Muutenkaan en pidä kartingista ja rata-autoilusta, koska en tykkää kierrellä vain "ympyrää". Nyt uskon pystyväni saamaan rahat kasaan, koska käyn tällähetkellä töissä.

Tiedän, että tämä harrastus on kallis, mutta kuinka kallis? Olen jo kohta 19-vuotias, joten onko liian myöhäistä aloittaa harrastus? Kuulin jostain, että Sebastian Loeb aloitti harrastuksen todella myöhään?

Kertokaa hiukan miten pääsen alkuun ja muutakin hyödyllistä tietoa tästä hienosta harrastuksesta. :)
Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 28.04.2004 23:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest »

Halvin tapa aloittaa tutustuminen lajiin on vaikkapa jonkun aivan perusauton hankkiminen(vaikkapa äffäläinen tai vanhempi pikkuännäläinen) ja aloittaa ajaminen sprinttien kautta,sorasprinttejä vaan kiertämään :wink:
=kohtuukustannuksella pääsee pienellä porukalla liikkeelle :D
Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 02.05.2004 23:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 »

Mikäli hamuat MM-sarjaan, niin sinun pitäisi olla todellinen lahjakkuus ja nousta ylöspäin melkoisella vauhdilla.. Kyllähän Bossekin oli jo vanha kettu, kun pääsi tehdastiimiin..

Mutta tämä laji on ainakin kallis ja jollei sinulla riittänyt kartingiin rahoitus, voipi olla että sinun budjetti kaatuu jo alkumetreillä.. Osta ensin kilpa-auto, oma suositus olisi etuvetoinen N-ryhmän peli, esim. Honda Civic TypeR ja tuollaisen pelin saa jo n.30000euroon. Tai toisaalta voit hankkia ensin N-ryhmän Astran jotka maksavat alle 10000euroa ja harjoitella sillä alkuun ja vaihtaa sitten se siihen Hondaan.. Vuosi budjetti SM kisoissa ännäläisellä Hondalla lienee 20-30000euroa.. Siinä nyt pohjaa hiukan hinnoista, tarvii muistaa että tuosta kun nouset isoon ännään, niin auton hinta kolminkertaistuu ja vuosi budjetti kolminkertaistuu..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
Avatar
BSTR
B-junnu
B-junnu
Viestit: 40
Liittynyt: 02.05.2004 23:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Minähän en rallista mitään tiedä mutta...

Ajamisen harjoittelu on tärkeintä harrastuksen alkuvaiheessaa. Alussa kannattaa panostaa luotettavaan nipussa pysyvään autoon eikä huippukalustoon. Huippujen vauhtiin ei ensimmäisenä vuonna ehdi kuitenkaan. Rahat vain menevät hukkaan jos ostaa 30 tonnin auton, jonka jälleenmyyntiarvo vuoden tai parin päästä on se 15 tonnia. Toisaalta loppuunajetun ralliauton ostaminen on todella riskialtista ja saattaa kostautua arvaamattomina korjauskustannuksina.

Useimmat V1600-autot kestävät ajoa ilman sen kummempia väliremontteja. Viime aikoina ralleissa on ollut varsin hyvä osallistujamäärä, jotta on vähän vertailukohtia niin kokeneisiin kuin aloittelijoihinkin. Tutustu www.v1600.com sivuihin.

Muista että auton hankintakustannus ei saa viedä budjetistasi edes 50 prosenttia tai sinulla ei ole varaa ajaa (tosissaan)!
Avatar
JHT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 93
Liittynyt: 28.09.2006 23:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JHT »

Hei,

Edullinen ja järkevä luokka on V1600 johon autoja löytyy n.10000-14000 hintaluokkassa. Käyttökulut on pienet ja kilpailu luokassa tasaväkisistä, eli ei niinkään kiinni kalustosta. Luokka on suhteellisen tuore ja autoja on tullut tasaisesti luokkaan koko ajan lisää. Luokan auton voi vuokrata alkuun myös tosi sopivasti jottei heti tarvitse investoida maltaita kalustoon.

Lisää aiheesta www.v1600.com

Jaakko
www.rallytrophy.net
www.v1600.com
Sankke
Yleinen
Yleinen
Viestit: 264
Liittynyt: 07.05.2004 23:00

Viesti Kirjoittaja Sankke »

Taikka 1400 Trophy-luokka, johon löytyy autoja kolmesta tonnista alkaen?
Avatar
Dimitri-89
Viestit: 4
Liittynyt: 12.07.2008 23:00

Viesti Kirjoittaja Dimitri-89 »

Ei ole halpaa ei. Minkä ikäisenä yleensä porukat aloittaa ralli-harrastuksen? Mietin vain, jos aloitan harrastuksen tosissaan, niin onko mulla mahdollisuus kehittyä huipputasolle, jos vasta 19-vuotiaana aloitan harrastuksen? Vähän niinkuin jääkiekossa, jos ei aloita pienenä, niin todella vaikea on päästä huipputasolle.

Eli pitäisikö mun ensiksi etsiä seura ja kysellä sieltä enempi? Tietääkö kukaan pohjanmaalta hyvää seuraa?
Avatar
petrux
WRC
WRC
Viestit: 1036
Liittynyt: 29.04.2004 23:00

Viesti Kirjoittaja petrux »

Dimitri-89 kirjoitti:Ei ole halpaa ei. Minkä ikäisenä yleensä porukat aloittaa ralli-harrastuksen? Mietin vain, jos aloitan harrastuksen tosissaan, niin onko mulla mahdollisuus kehittyä huipputasolle, jos vasta 19-vuotiaana aloitan harrastuksen? Vähän niinkuin jääkiekossa, jos ei aloita pienenä, niin todella vaikea on päästä huipputasolle.

Eli pitäisikö mun ensiksi etsiä seura ja kysellä sieltä enempi? Tietääkö kukaan pohjanmaalta hyvää seuraa?
rallia ei oikeen voikaan aloittaa aiemmin kuin 18 vuotiaana paitsi toki sprintistä 16 vuotiaana kuten monet tosissaan nuoresta harrasteneet ovat tehneet. mutta kyllä niitä huippuja tulee myöhemmin aloittaneistakin älä ole huolissasi.

ehkä kuitenkin on hyvä aloittaa jostain ja hommata auto ja harjoitella, mennä seuraan ja sitä kautta kisoihin. hyvä että tavoitteet ovat selvät joten kannattaa tehdä suunnitelma siitä missä sarjoissa ajat vuosittain ja miten aiot kehittyä mutta ei pidä lannistua jos ei ensimmäisenä muutaman vuoden päästä jo tallipomot soittele.

tuskin siellä pohjanmaalla muita onkaan kuin hyviä seuroja. jos omalta kotipaikkakunnaltasi löytyy seura niin aloita siitä. lista seuroista löytyy AKK:n sivuilta www.autourheilu.fi
Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 28.04.2004 23:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto »

Saadaksesi mahdollisuuden nousta SM,n huipulle tarvitset hyvin toimeentulevan "isän" (tai äidin, sedän, kummin....) Ja sit pikkaen ajajan lahjoja...
Toinen vaihtoehto on et omaat valtavat ajajan lahjat ja sit käy hirvee "mäsis" ja kuvioihin astuu yhteistyökumppaneja jotka tykkää edesottamuksistasi...
Sit on tietenkin vielä se "Jussi Välimäki" tyyli jolla omalla "supliikki" taidolla ajat itsesi väkisin kartalle, tämäkin vaatii tietysti vetomiehen elkeitä...

Mielestäni ajkumetreillä tärkeintä on ajaa mahdollisimman paljon kovavauhtisia ek kilometriejä (kalustoon nähden)! Siis jo et ole hirveän tekniikka orjentoitunut en voi suositella F.ryhmäläisiä ns.vanhoja sotaratsuja, vaan sopuhintaista Astraa, Seattia, Escorttia tai jotain Trophy, V1600 autoa, jos tykkää ehdottomasti takavetoisesta niin ExremenBMW on varmaan aika huokea peli vetää...
Kalusto kukkaron mukaisesti ja kaikki rööki / olut rahat säästöpossuun niin saa uudempaa kumia alle...

Paras neuvo on et et missään vaiheessa masennu vaikka joku "perämettän Vatanen" vetää minuuteilla pattiin oma vauhti tulee kilometrien myötä... ja ne jokkut kaverit kyl vettää aikaa lujaa!
Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 02.05.2004 23:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 »

Juu tosiaan erityisen tärkeää on, että ajat ajat ja vielä kerran ajat. Sieltä tulee vauhti ja auton käsittelytaidot yms. kehittyy valtavasti.. Ite hankkisin vaikka sen r.N Astran, Trophyn tai V1600 auton ja kasan uusia renkaita.. Ja eikun treeniä alle ja paljon..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
Avatar
Dimitri-89
Viestit: 4
Liittynyt: 12.07.2008 23:00

Viesti Kirjoittaja Dimitri-89 »

Ei kyllä pahemmin ole rikkaita perheenjäseniä. Kyllä sitä ainakin kannattaa yrittää niitä asioita, joita haluaa elämältänsä. Ei sitten vanhempana kaduta.
Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3123
Liittynyt: 24.07.2004 23:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija »

Mää ehkä suosittelisin että hommaa ensin itselleen jonkun halvan Trophyn, sillä sitten harjottelis ja ajelis sprinttejä. Mutta ralliin menis ensiksi jonkun toisen kyytiin, siitä oppii uskomattoman paljon!

Tai sitten alottaa vuokra-autolla, kuten allekirjottanut. Siitä näkee hyvin nopeesti kannattaako kauhean nopeasti unelmoida omasta autosta :lol:
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
Avatar
Bruuno
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 55
Liittynyt: 11.04.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Bruuno »

Osta alkuun halpa auto jolla on halpa hakea rajoja. tuommoisen civikin kun ostaa ja lipee kunnolla niin voip harrastaminen loppua lyhyeen.
Hyviä vaihtoehtoja esim vanhemmat trophy kinnerit tai vaikka gsi kadet. Noilla peleillä on halpa vetää ja vetomies nousee varmasti yleiseen.
Yleiseen kun on noussut niin voi kiinnittää ne sukutilat ostaa pro laitteet ja lähteä ajamaan SM sarjaa.
Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 28.04.2004 23:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto »

Dimitri-89 kirjoitti:Ei kyllä pahemmin ole rikkaita perheenjäseniä. Kyllä sitä ainakin kannattaa yrittää niitä asioita, joita haluaa elämältänsä. Ei sitten vanhempana kaduta.
Kannattaa ottaa mallia Välimäestä! Jussin tyylillä saa paljon "vihamiehiä" tässä maassa mut, toisaalta kun menet pokkanaamalla firmoihin ja ilmotat että 2016 ajan rallin MM.sarjaa, olet asiallinen ja vakuuttava... ennen kaikkea vakuuttava, sulla on selkeät suunnitelmat, kosit mediaa, ja annat sponsoreille elämyksiä ja tapahtumia, jne jne...
Jo juniori tasolta teet teamis teidoitteet paperille ja jaat ne medialle, tunget naamasi väkisin tv-ruutuun, ym... ym...
Sitten kun voitat junnujen-SM:n tai osallistut ekan kerran "jyskälään" niin toimittajat kyllä muistaa et -hei tää on se jätkä jota ei ujostuta, mennääs tekeen juttu!

Tietysti kaiken tämän ohella täytyy ajaa lujaa... erikoiskokeilla!
Vastaa Viestiin