Rallien merkkaus
- ärrä
- A-Junnu
- Viestit: 103
- Liittynyt: 22.10.2006 23:00
Rallien merkkaus
Mitä mieltä kuskit on Jari-Pekka rallin merkkaus linjasta. Nyt ratamestari oli halunnut jättää junioreille tällaisen opetuspaikan ?
- MJT
- WRC
- Viestit: 1045
- Liittynyt: 20.05.2004 23:00
Re: Rallien merkkaus
Olin ajamassa, ja mielestäni merkkauslinja oli sääntöjen mukainen.
- jjp-racing
- A-Junnu
- Viestit: 88
- Liittynyt: 01.10.2005 23:00
Re: Rallien merkkaus
Merkkaus linja oli hyvä ja riittävä junnu SM ralliin. Kysehän oli pimeestä kisasta eikä mistään merkiltä merkille ajosta.
- js1
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19.09.2005 23:00
Re: Rallien merkkaus
Jos nuorille,15 vuotiaille ajokortittomille tarjotaan mahdollisuus ajaa rallia,pitäisi myös tarjota mahdollisuus tehdä se mahdollisimman turvallisesti. Tuo kolmosen paikka olisi ehdottomasti pitänyt karsia pois. En itse ollut ajamassa,mutta muutaman videon nähneenä,myös autosta sisältä,voin vaan todeta,että onneksi en ollut. Samaan reikään olisin mennyt minäkin.Kyllä näin loppuu autot ja harrastajat....
- jore61
- B-junnu
- Viestit: 34
- Liittynyt: 21.07.2010 23:00
Re: Rallien merkkaus
Ennen kyseistä mutkaa oli 1,5km suoraa... Nypylle tullessa et nähnyt muuta kuin taivasta ja muutaman kuusen latvan ! Kuka meistä ajaa talvella hiljentämättä vauhtia näkemättä lumipölyssä mitään , esim. rekan tullessa vastaan ??? Ja incar videoiltahan se on niin hyvä kommentoida kyseistä paikkaa ! Ei kaikilla ollut varoitus päällä, kun ajoivat normaalisti mutkan läpi, kuka enempi sladissa, kuka vähempi... Paikka ei ollut HUOMION paikka !!!!
- JAK94
- Viestit: 6
- Liittynyt: 26.01.2010 00:00
Re: Rallien merkkaus
Täällä ilmeisesti ei kuljettajat kirjoita kommentteja. Jos oikeasti olette sitämieltä että rallissa tulee olla paikkoja jossa romutetaan autoja oikein huolella ja tapetaan laji ja ihmiset. Luuletteko te oikeasti että jokaisella on varaa ostaa tai rakentaa uusi auto joka kilpailuun. Menkää ite vetämää OIKEASTI pimeä kisa niin tiedätte mistä puhua. Luuletteko oikeasti että pimeässä kisassa on vara nostella turhia sillä mukaan sopii aina niitä epärehellisiä kuskeja joilla on etuautot tai ennalta tutustuneet reittiin. Vuodesta 1995 vuoteen 2010 on viiden vuoden välein menehtynyt katsoja tai kuljettaja niin sitäkö autourheilu on että uhataan ihmishenkiä tai tapetaan median voimalla pois. Eikö jo järki kolkuta kun tänne tuommosta kirjoitellaan. Tarkoitus ei ole tehdä reitistä merkistä merkille menoa mutta järkeä saa ja pitää käyttää. Jos joku on erimieltä että tämä kolmosen paikka ei vaatinut merkkiä, niin kyseessä ei ole ainakaan pimeää kisaa ajanut kuljettaja. Tehdäänkö kisat kuljettajille vai niille katsojille jotka hurraavat toisen ulosajoa että hahaa taaspa meni 20000€ auto paskaks. Toivottavasti tämän kaltaisien paikkojen suhteen TURVATARKKAILIJOILLA ja RATAMESTAREILLA on silmälasit mukana.
- rata-silakka
- Viestit: 8
- Liittynyt: 13.02.2008 00:00
Re: Rallien merkkaus
Meillä oli kina että mihin mennään kattoo ku kolmoselle tulee huomio 5,4km luki rallilehdessä.... Ja toisin kävi..... Nuotti ralli ainoa oikea rehellinen ralli!
-
- B-junnu
- Viestit: 34
- Liittynyt: 30.04.2004 23:00
Re: Rallien merkkaus
Heitänpä omat kommenttinikin asiaan. Olen täysin samaa mieltä js1:sen kanssa. Kilpailut joissa nuorten luokka on mukana täytyy olla erityisen tarkkana ettei tämän kaltaisia miinoja jätetä. Nuorilla on monesti intoa enemmän kuin järkeä, vaikka vieressä mahdollisesti istuukin kokenut kaveri rauhoittelemassa. Nykyisin ajetaan niin nopeilla teillä, että kun alkaa tapahtua, vakavan onnettomuuden riski on aina olemassa. Lisäksi tilannehan on se, että jos (ja tällä menolla kun) nuorten luokan kuskille sattuu paha onnettomuus, media otsikoi aiheen siihen malliin, että koko nuorten luokka loppuu siihen.
Heinolan EK3 tapahtumat on sinänsä outoja, että ratamestarillahan on ollut selkeä näkemys paikan merkitsemisestä. Merkin olemassaolo on painettu jopa rallilehteenkin. Herääkin kysymys kuka tai kenen päätöksellä merkki on poistatettu? Olen kuullut, että kilpailun turvallisuudesta vastaavat henkilöt ovat alkaneet hieman turvata toistensa selustoja. Se kenen päätöksellä merkki on poistatettu, on syytä todella miettiä omaa jatkoaan vastaavissa tehtävissä! Ja jos kaveri ei itse tätä ymmärrä, täytyy korkeamman tahon kertoa hänelle asian laita. Mihin me tarvitsemme "monikerroksista" turva-/reittiorganisaatiota, jos tulokset ovat tämän tasoisia? Onhan siellä reitillä tietysti mukava kurvailla ja katsella maisemia.. Ja yksi mikä tässä ihmetyttää on se miksi katsojat kyllä löytävät nämä paikat poikkeuksetta, mutta meidän koulutetut turva/reitti-johtajat/päälliköt ja tarkkailijat eivät..
Ylipäätään merkkauslinja ralleissa on ollut viime aikoina aivan liian linjatonta. Sääntökirjasta löytyy hyvin selkeät määritelmät, milloin huomio- tai vaaranmerkkejä käytetään. Miten voi olla mahdollista, että samoilla teillä ajetaan joskus tietyt paikat merkillä ja joku toinen kerta ilman merkkiä? Toki olosuhteillakin on aina merkityksensä, mutta jos sekä ratamestarilla että turvatarkkailijalla on tiedossa ns. paikkoja, joissa on ollut aiemmin merkki tai useita ulosajoja, eikä näiden paikkojen merkitseminen tulisi olla itsestään selvyys? Yleisesti ottaen jokaisen rallin reitiltä löytyy 1-5 erityistä varovaisuutta vaativaa paikkaa, harvoin yhtään sen enempää. Uskallan väittää, että jos nykyiseen merkintälinjaan lisätään 1-3 huomio- tai vaaranmerkkiä lisää/ralli, vähentäisi se vuosittain kymmeniä ulosajoja. Keneltä tämä on pois? Katsojilta? Ja se joka väittää, että 1-3 merkkiä/ralli muuttaa rallin luonteen merkiltä merkille ajettavaksi, uskotko siihen itsekään? Eikös muissakin urheilulajeissa yritetä välttää onnettomuuksia kaikin keinoin? Esim. jääkiekkoon kuuluu taklaukset ja siellä säännöillä ohjataan lajia turvallisemmaksi, lisäksi laitoja muutetaan joustaviksi yms. Miksi ralleissa jätetään onnettomuuksille mahdollisuuksia, jopa tiedostaen? Onko meillä asenteissa jotain vikaa?
Moni on sitä mieltä, että pimeässä rallissa pitää ajaa sen minkä silmällä näkee. Pitää paikkansa, mutta kun aika monella kilpailijalla ne silmät liikkuu erikoiskokeilla jo etukäteen, on se silmällä ajaminenkin paljon helpompaa.. Kaikilla ei kuitenkaan siihen ole mahdollisuutta, eikä liiemmin kiinnostustakaan. Valitettavasti tämä "omilla silmillä" ajava kuski on se, joka näissä paikoissa joutuu maksumieheksi, jos vähänkään yrittää ajaa kilpaa.
Kuten js1 kirjoitti, tällä menolla ei riitä kilpailijoita. Monella harrastaminen on tällä hetkellä kustannuksien osalta veitsenterällä jo muutenkin, joten lisäkustannuksia ei tälläisten asioiden takia tarvitse hakea.
Yksi asia mikä myös ihmetyttää on viime vuonna muuttunut sääntö varoituskolmion käytöstä. Kuinka moni tietää, että kilpailijaa voidaan sanktioida mikäli ei vie varoituskolmiota keskeytyksen/ulosajon jälkeen? Useassa rallissa kilpailijan ja katsojien välille syntyy sanaharkkaa kolmion viemisestä. Kilpailija vain yrittää noudattaa lajin sääntöjä, miksi se pitäisi estää? Joissain kilpailuissa jopa järjestysmiehet on kieltäneet kuskeja viemästä kolmiota, onko tämä oikein? Myös tämä olisi yksi merkittävä keino välttää ulosajoja, mutta ehkä tämän myös vuosikymmenten takaa tutun käytännön uudelleen käyttöön ottaminen vaatii sanktiointia ja ehkäpä enemmän uudenlaista asennoitumista puolin ja toisin.
Ja kyllä, uskallan antaa kommenttini omalla nimellä.
Terveisin,
Janne Levänen
Heinolan EK3 tapahtumat on sinänsä outoja, että ratamestarillahan on ollut selkeä näkemys paikan merkitsemisestä. Merkin olemassaolo on painettu jopa rallilehteenkin. Herääkin kysymys kuka tai kenen päätöksellä merkki on poistatettu? Olen kuullut, että kilpailun turvallisuudesta vastaavat henkilöt ovat alkaneet hieman turvata toistensa selustoja. Se kenen päätöksellä merkki on poistatettu, on syytä todella miettiä omaa jatkoaan vastaavissa tehtävissä! Ja jos kaveri ei itse tätä ymmärrä, täytyy korkeamman tahon kertoa hänelle asian laita. Mihin me tarvitsemme "monikerroksista" turva-/reittiorganisaatiota, jos tulokset ovat tämän tasoisia? Onhan siellä reitillä tietysti mukava kurvailla ja katsella maisemia.. Ja yksi mikä tässä ihmetyttää on se miksi katsojat kyllä löytävät nämä paikat poikkeuksetta, mutta meidän koulutetut turva/reitti-johtajat/päälliköt ja tarkkailijat eivät..
Ylipäätään merkkauslinja ralleissa on ollut viime aikoina aivan liian linjatonta. Sääntökirjasta löytyy hyvin selkeät määritelmät, milloin huomio- tai vaaranmerkkejä käytetään. Miten voi olla mahdollista, että samoilla teillä ajetaan joskus tietyt paikat merkillä ja joku toinen kerta ilman merkkiä? Toki olosuhteillakin on aina merkityksensä, mutta jos sekä ratamestarilla että turvatarkkailijalla on tiedossa ns. paikkoja, joissa on ollut aiemmin merkki tai useita ulosajoja, eikä näiden paikkojen merkitseminen tulisi olla itsestään selvyys? Yleisesti ottaen jokaisen rallin reitiltä löytyy 1-5 erityistä varovaisuutta vaativaa paikkaa, harvoin yhtään sen enempää. Uskallan väittää, että jos nykyiseen merkintälinjaan lisätään 1-3 huomio- tai vaaranmerkkiä lisää/ralli, vähentäisi se vuosittain kymmeniä ulosajoja. Keneltä tämä on pois? Katsojilta? Ja se joka väittää, että 1-3 merkkiä/ralli muuttaa rallin luonteen merkiltä merkille ajettavaksi, uskotko siihen itsekään? Eikös muissakin urheilulajeissa yritetä välttää onnettomuuksia kaikin keinoin? Esim. jääkiekkoon kuuluu taklaukset ja siellä säännöillä ohjataan lajia turvallisemmaksi, lisäksi laitoja muutetaan joustaviksi yms. Miksi ralleissa jätetään onnettomuuksille mahdollisuuksia, jopa tiedostaen? Onko meillä asenteissa jotain vikaa?
Moni on sitä mieltä, että pimeässä rallissa pitää ajaa sen minkä silmällä näkee. Pitää paikkansa, mutta kun aika monella kilpailijalla ne silmät liikkuu erikoiskokeilla jo etukäteen, on se silmällä ajaminenkin paljon helpompaa.. Kaikilla ei kuitenkaan siihen ole mahdollisuutta, eikä liiemmin kiinnostustakaan. Valitettavasti tämä "omilla silmillä" ajava kuski on se, joka näissä paikoissa joutuu maksumieheksi, jos vähänkään yrittää ajaa kilpaa.
Kuten js1 kirjoitti, tällä menolla ei riitä kilpailijoita. Monella harrastaminen on tällä hetkellä kustannuksien osalta veitsenterällä jo muutenkin, joten lisäkustannuksia ei tälläisten asioiden takia tarvitse hakea.
Yksi asia mikä myös ihmetyttää on viime vuonna muuttunut sääntö varoituskolmion käytöstä. Kuinka moni tietää, että kilpailijaa voidaan sanktioida mikäli ei vie varoituskolmiota keskeytyksen/ulosajon jälkeen? Useassa rallissa kilpailijan ja katsojien välille syntyy sanaharkkaa kolmion viemisestä. Kilpailija vain yrittää noudattaa lajin sääntöjä, miksi se pitäisi estää? Joissain kilpailuissa jopa järjestysmiehet on kieltäneet kuskeja viemästä kolmiota, onko tämä oikein? Myös tämä olisi yksi merkittävä keino välttää ulosajoja, mutta ehkä tämän myös vuosikymmenten takaa tutun käytännön uudelleen käyttöön ottaminen vaatii sanktiointia ja ehkäpä enemmän uudenlaista asennoitumista puolin ja toisin.
Ja kyllä, uskallan antaa kommenttini omalla nimellä.
Terveisin,
Janne Levänen
- kempsu
- B-junnu
- Viestit: 24
- Liittynyt: 02.09.2007 23:00
- Paikkakunta: Tyrnävä
Re: Rallien merkkaus
Hyvin kirjoitettu Janne Levänen !! Ei mitään lisättävää.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 28.02.2011 21:25
Re: Rallien merkkaus
Hyvä Janne!
Oon täysin samaa mieltä sun kanssa. Touhu on menny ihan sairaaks, kun ketään ei kiinnosta enään muu kuin runki. Ajatellaanpas, että seuraavasta kisasta puuttu taas n. 10-20 potentiaalista kuskia, kun autot on tuhannen p..skana. Järjestäjätkin loppuvat, jos osallistujia on kohta 60-70.
Alkaa toppahousuillakin olemaan tylsää. Mielestäni pitäisi saada järjestäjälle pelko mahdollisista
runki paikoista, esim. tavalla, että AKK antaa järjestäjälle uhan, että jos samassa paikassa ajaa ulos esim 10 autoa, tulee rahallinen sanktio.(joitain tuhansia.) Alkaisi oikeesti olemaan intoa
katsoa tietä.
Ymmärrän täysin, että kuskit tekevät päätökset, mutta kun tien luonne muuttuu täysin, niin romua tulee. Koin itse tämän katjojilta tulevan PIILOSSA efektin viime syksynä, ja täytyy sanoa, että ihan käsittämätöntä touhua. Saattaa jossain kohtaa jotain sattua vähän otsaan....
Mutta oikeesti, nyt on aika miettiä, miten tähän hienoon lajiin saadaan takaisin ryhti, ja ajetaan mies miestä vastaan, eikä siitä, kenellä on paras ennakko tutustuminen, olkoot se sitten maastosta tai videolta.
T: Ipe Suorela
Oon täysin samaa mieltä sun kanssa. Touhu on menny ihan sairaaks, kun ketään ei kiinnosta enään muu kuin runki. Ajatellaanpas, että seuraavasta kisasta puuttu taas n. 10-20 potentiaalista kuskia, kun autot on tuhannen p..skana. Järjestäjätkin loppuvat, jos osallistujia on kohta 60-70.
Alkaa toppahousuillakin olemaan tylsää. Mielestäni pitäisi saada järjestäjälle pelko mahdollisista
runki paikoista, esim. tavalla, että AKK antaa järjestäjälle uhan, että jos samassa paikassa ajaa ulos esim 10 autoa, tulee rahallinen sanktio.(joitain tuhansia.) Alkaisi oikeesti olemaan intoa
katsoa tietä.
Ymmärrän täysin, että kuskit tekevät päätökset, mutta kun tien luonne muuttuu täysin, niin romua tulee. Koin itse tämän katjojilta tulevan PIILOSSA efektin viime syksynä, ja täytyy sanoa, että ihan käsittämätöntä touhua. Saattaa jossain kohtaa jotain sattua vähän otsaan....
Mutta oikeesti, nyt on aika miettiä, miten tähän hienoon lajiin saadaan takaisin ryhti, ja ajetaan mies miestä vastaan, eikä siitä, kenellä on paras ennakko tutustuminen, olkoot se sitten maastosta tai videolta.
T: Ipe Suorela
- pena1212
- Yleinen
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13.01.2007 00:00
Re: Rallien merkkaus
Janne Levänen,asiaa mutta misksi näitä vastarannan "kiiskiä"täytyy olla maailma täys.
- jjp-racing
- A-Junnu
- Viestit: 88
- Liittynyt: 01.10.2005 23:00
Re: Rallien merkkaus
ite olin kartturina kisassa ja puskaan mentiin ek4. merkit oli kohdallaan mut nopeudet oli välillä ihan älyttömät. miksei kukaan ei ole merkkiä laittamassa ek2 missä lanssi tauko??? aivan turhaa hälyä kun aina on rallissa ulosajoja ja tulee olemaan. autojen vauhtia hidastavia asioita pitäisi miettiä eikä merkkejä. rata ja sprintti kisat on niitä missä ajetaan merkiltä merkille kun on tutustuttu rataan.
- js1
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19.09.2005 23:00
Re: Rallien merkkaus
Tokihan ralleissa tullaan aina näkemään ulosajoja eikä joka mutkaan voi laittaa merkkiä. Jotkut ajaa ulos suorallakin tiellä. Tuollaiset vaaralliset paikat pitäisi merkitä.kantoja,kiviä,katsojia.... Toisaalta,jos joku penkkapelle jää alle,en sitä sure,mutta se ei ole hyvä,että lehdet aiheella hehkuttaa. Ei tarvitse ralli sitä negatiivista julkisuutta yhtään.kohta vaaditaan lääkäriambulanssi joka mutkaan ja poliisi vahtimaan,että kolmiot pysyy paikallaan. Ja kulut nousee. Osallistumismaksut on aika kalliita jo nyt ja pitää minutkin poissa kilpailuista. Ja sit ku saa rahaa,et voi ajaa,ni kun pyyhkäsee penkkapelle-metsurin tekemään miinaan,ni taas menee vuosi korinvaihtoon... Taitaa ruveta oleen ns pimeiden rallien aika ohi? Nuottihomma taasen nostaa kuluja niin järjestäjälle,kuin kilpailijallekkin.
Juha selänne
Juha selänne
- ariwalk
- KV
- Viestit: 587
- Liittynyt: 16.05.2004 23:00
Re: Rallien merkkaus
Sen takia ku se oli ihan näkyvä paikka eikä mitenkää vaarallinen. Kyse oli siis havukasasta.ite olin kartturina kisassa ja puskaan mentiin ek4. merkit oli kohdallaan mut nopeudet oli välillä ihan älyttömät. miksei kukaan ei ole merkkiä laittamassa ek2 missä lanssi tauko??? aivan turhaa hälyä kun aina on rallissa ulosajoja ja tulee olemaan. autojen vauhtia hidastavia asioita pitäisi miettiä eikä merkkejä. rata ja sprintti kisat on niitä missä ajetaan merkiltä merkille kun on tutustuttu rataan.
Tuota ek3 paikkaa oon itekki kattonu aika monen incaarista ja sanoisin että oisin vetäny itekki 5-tuvassa sinne metsässä näkyvään aukkoon, enkä ois ees tajunnu ku tivoli ois lähteny käyntii. Koska siulla lukee kalenterissa ralli, niin silloin ei tollasiin pikkusen epäselviin paikkoihin voi nostella. Ne yleensä noin kova vauhtisessa paikassa merkataan huomiolla. Siis jos meinaat hyviä aikoja tehdä. Kyl nyt oli paha moka jättää merkki laittamatta ko paikkaan, koska se oli todellakin kovan vauhdin paikka ja kannokko vastassa. Siinä rallissa oli paljon tyhmempiäkin paikkoja merkattu, jotenka ei mikään järkiperuste oo olla jättämättä merkkaamatta.
Siis merkkauksessahan pitäis olla se idea että kaikkea ei merkata, vaan ne paikat jotka ovat jollain tavalla vaarallisia. Kyllä pitää silmälläkin osata nähdä jotain, mutta kun se silmäkin välillä huijaa kuten tuossa ek3:n paikassa. Kyllä ulosajot kuuluu tähän lajiin ja tulee kuulumaan. Sattuu niitä nuottikisoissakin ja sen kanssa varmasti jokainen kuski pystyy nukkumaa yönsä ihan hyvin. Vaaralliset paikat huomiolle siis, ei muita.
- ärrä
- A-Junnu
- Viestit: 103
- Liittynyt: 22.10.2006 23:00
Re: Rallien merkkaus
Levänen kirjoitti aika tyhjentävästi. Ralli on selvästi vuosien saatossa muuttanut muotoaan. Kysyin muutamalta "ammattikatsojalta" kilpailun jälkeen kuka voitti rallin, se ei tuntunut kiinnostavan ketään enkä siihen kyllä vastausta saanutkaan. Pimeissä ralleissa on aina reikiä mutta turvatarkkailijan tehtävä on poistaa tällaiset paikat jossa kilometrin suoran päähän on raivattu sahalla aukko ja joka normaali liikenteessä vaatisi merkin ja jos se opetus /runki paikka pitää jättää niin hiukan asiallisempaan paikkaan. Nykysysteemi suosii kuskeja jotka ajavat pätkillä "autosuunnistusta" tai käyttävät etuautoja.