Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmasta.

Harrasterallisarjaan liittyvät keskustelut
Alueen säännöt
Vaadimme tällä foorumiosastolla oman nimen käyttöä viestien allekirjoituksena, eli laita aina oma nimesi kirjoittamasi viestin loppuun. Muuten täällä pätevät Ralli.netin foorumin yleiset säännöt: http://www.ralli.net/faq/saannot/5882-f" onclick="window.open(this.href);return false; ... saeaennoet

Tämän foorumin moderoinnista vastaa Harrasteralli ry.
Vastaa Viestiin
Vieras

Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmasta.

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tämä viestiketju on tarkoitettu katsojille, (saa osallistuu kaikki) Tänne ehdotuksia miten voidaan parantaa katsojan asioita harrasteralleissa.

Pidetään keskustelu asiallisena, tulen antamaan jatkossa varoituksen hyvin helposti kaikesta turhasta marmatuksesta, mielipiteensä saa aina sanoa, mutta sen voi tehä asiallisesti.

Ystävällisin terveisin
Harrasteralli ry
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kertokaa nyt kuvaajat ja katsojat niitä toiveita ja kehitys ehdotuksia. Hankala on koettaa kehitellä mitään jos ei ajatuksia tuoda julki.

Harrasteralli ry:n ajatuksin

Asko Eronen
Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja henkka_ok »

AskoE kirjoitti:Kertokaa nyt kuvaajat ja katsojat niitä toiveita ja kehitys ehdotuksia. Hankala on koettaa kehitellä mitään jos ei ajatuksia tuoda julki.

Harrasteralli ry:n ajatuksin

Asko Eronen
Äkkiseltään tuntuis että ainut toive on monella se, ettei oman kuvaus- tai katselupaikan valintaa rajata mitenkään merkittävästi. Toki selkeästi vaaralliset alueet erikseen.

Henri Oksman
Ei taitu!
henkkaa
KV
KV
Viestit: 307
Liittynyt: 04.07.2006 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja henkkaa »

No se on totta! Onhan ihan normaaleissakin ralleissa ne kielletyt katselualueet, niin eikö ihan sama toimi harrasterallissakin? Toinen on tämä kolmiohomma. Katsojana en siinä näe mitään järkeä, ja se on aivan varma, että jos siinä paikassa menee auto ulos, missä olen katsomassa, niin se myös sieltä ylös nousee.

Aika hauska että alunperin tämä harrasteralli ei ollut ollenkaan katsojille, tai ainakaan katsojien mielipiteet eivät olleet todellakaan se pääasia. No nyt ollaan jo sitten avattu katsojille aivan oma keskusteluosio harrasterallin saralle. Aika erikoista toimintaa omasta mielestäni.

Kiitos ja anteeksi!

Henri koskenala
FoxHole Racing Team

http://hookkis.kuvat.fi
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

henkkaa kirjoitti:No se on totta! Onhan ihan normaaleissakin ralleissa ne kielletyt katselualueet, niin eikö ihan sama toimi harrasterallissakin? Toinen on tämä kolmiohomma. Katsojana en siinä näe mitään järkeä, ja se on aivan varma, että jos siinä paikassa menee auto ulos, missä olen katsomassa, niin se myös sieltä ylös nousee.

Aika hauska että alunperin tämä harrasteralli ei ollut ollenkaan katsojille, tai ainakaan katsojien mielipiteet eivät olleet todellakaan se pääasia. No nyt ollaan jo sitten avattu katsojille aivan oma keskusteluosio harrasterallin saralle. Aika erikoista toimintaa omasta mielestäni.

Kiitos ja anteeksi!

Henri koskenala

Katsojia tuolla kilpailuissa kuitenki on, että meidän mielestä myös niiltä pitää kysyä oisko jotain parannettavaa. Se että katsojat "karsinoidaan" niin on kilpailukohtaista ei yleinen käytäntö.

Olisi hyvä saada mielipiteitä tästä etukäteen reittien ajamisesta, josko sitä jollain helpolla konstilla saisi vähennettyy.


Juha Korhonen
Avatar
0807
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 18.01.2005 00:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja 0807 »

oli varoituskolmiot Henrin mielestä tarpeettomia ?


harri turtiainen
basso
KV
KV
Viestit: 542
Liittynyt: 09.05.2004 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja basso »

juha1 kirjoitti:
Olisi hyvä saada mielipiteitä tästä etukäteen reittien ajamisesta, josko sitä jollain helpolla konstilla saisi vähennettyy.


Juha Korhonen
Ajetaanko kisat yleisillä teillä? Onko kyseessä perinteisen rallin mallinen kisa vai enemmän spesiaalityylinen pläjäys? Jos kisat ajetaan perinteiseen malliin yleisillä teillä, ajelulle ei ole oikein mitään tehtävissä, jos ei ole niitä puomeja millä lenkki voidaan sulkea. Kokeilkaa Ruotsin tyylin nuotteja yhdistettyinä hyviin yleisövinkkeihin. Katsotaan mitä siitä seuraa. Tosin, niin kauan kuin tässä maailmassa on individualisteja, on myös reitin etukäteen sahaavia.

Jos karsinat ois järkevästi sijoiteltu, voisi sillä olla jotain vaikutusta yleisön pätkien sahaamiseen. Siis ei tyyliin Neste ralli, jossa arvostetaan lyhyttä kävelyä ja kaljabaaria. Karsinat laitettaisiin sellaisiin paikkoihin, joihin yleisö muutenkin etsiytyy. Joissain kisoissa on jo nykyään tehty niin, että karsinat ja järkkärit osataan laittaa sellaisiin paikkoihin, joihin yleisö luonnostaan etsiytyy. Ei liene kisan tekijänkään intresseissä tehdä turhaa työtä ja laittaa se karsina aivan päättömään paikkaan, "sata metriä tiestä soramontun pohjalle, josta kuulee auton äänet". Tällä järkevällä sijoittelulla tarkoitan sellaista toimintaa, ettei väkinäisesti katsojien toimintaa rajoittamalla yritettäisi karsia lajiin ilmeisen luonnollisena osana kuuluvia ulosajoja pois. Samalla vaivalla tekee sen karsinan pelipaikalle, kuin lähtö-at:lle.

Mitä tulee noihin varoituskolmioihin, niin kenenkään mielestä ne eivät varmaan turhia ole, jos tiellä on este. Mutta suurimmalle osalle tulee varmaan mieleen se spekuloitu inflaatio kolmion vaikutuksen sisäistämisestä. Miten erotat pimeässä kisassa sen:

1: Onko esim. tolppa taittunut keskellä tietä ajaessa alle ja peli jäänyt poikittain tukkien puolet tiestä, kuitenkin mahdollistaen ohittamisen varovaisuutta noudattaen.
2: Joku on laskenut uhrimielellä aukkoon ja auto on 50 metriä tiestä näkymättömissä "turvallisessa paikassa" ja kuljettajakaksikko tarkastelee tuhoja rauhassa nauttien kaatopulloaan.

Eihän noita tilanteita voi verrata mitenkään, jos ajatellaan sitä nopeutta, jolla seuraavat kuljettajat voivat paikan ohittaa. Mitä järkeä on jättää auto ulkokurviin, jos se jää vain mahastaan kiinni penkalle kesäkelissä. Kesäkelillä on huonolla säkällä vehkeet kuin pottusateen jäljiltä rytyssä ja lasit sisässä, kun seuraavat pöllyttävät irtonaisen maa-aineksen auton päälle. Homma olisi voitu hoitaa entiseen malliin. Auto ylös ojasta ja menoks. Ulosajaneen kuskin auto saattaisi olla edelleen ehjä, kisa jatkuisi, eikä takana tulevien tarvisi taas jarrutella turhaan kolmioille

Tulipa taas pitkä, mutta menköön.

Mikko Pasanen

(tarviiko tämä topic allekirjoituksen)
If in doubt - flat out
henkkaa
KV
KV
Viestit: 307
Liittynyt: 04.07.2006 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja henkkaa »

"basso" kirjoitti mielestäni todella osuvasti! En ole väittänyt, että varoituskolmio olisi tarpeeton jokaisessa tilanteessa? Tarkoitin omalla kommentillani lähinnä sitä tilannetta, kun paikassa on 100 katsojaa ja auto menee ojaan. Sillon ei kolmiolle ole tarvetta kun auto saataisiin ylös jha "reikä" tyhjäksi näin suoraan sanoen!

Eipä mulla muuta oikeestaan.. :roll:

Henri koskenala
FoxHole Racing Team

http://hookkis.kuvat.fi
Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä »

Mielestäni kolmio tien varressa ei poista ulosajopaikkoja ainakaan minä en nosta kun sen minkä katson tarpeelliseksi jos ei ole erikseen varoittajaa nykyään kolmio on menettänyt sen alkuperäisen tarkoituksen,ennen kun tiellä oli este pantiin kolmio mutta nyt kun on kolmio niin auto saattaa olla kokonaan tieltä pois miksi pitäisi hiljentää?

Marko Tähkä
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

basso kirjoitti:
juha1 kirjoitti:
Olisi hyvä saada mielipiteitä tästä etukäteen reittien ajamisesta, josko sitä jollain helpolla konstilla saisi vähennettyy.


Juha Korhonen
Ajetaanko kisat yleisillä teillä? Onko kyseessä perinteisen rallin mallinen kisa vai enemmän spesiaalityylinen pläjäys? Jos kisat ajetaan perinteiseen malliin yleisillä teillä, ajelulle ei ole oikein mitään tehtävissä, jos ei ole niitä puomeja millä lenkki voidaan sulkea. Kokeilkaa Ruotsin tyylin nuotteja yhdistettyinä hyviin yleisövinkkeihin. Katsotaan mitä siitä seuraa. Tosin, niin kauan kuin tässä maailmassa on individualisteja, on myös reitin etukäteen sahaavia.

Jos karsinat ois järkevästi sijoiteltu, voisi sillä olla jotain vaikutusta yleisön pätkien sahaamiseen. Siis ei tyyliin Neste ralli, jossa arvostetaan lyhyttä kävelyä ja kaljabaaria. Karsinat laitettaisiin sellaisiin paikkoihin, joihin yleisö muutenkin etsiytyy. Joissain kisoissa on jo nykyään tehty niin, että karsinat ja järkkärit osataan laittaa sellaisiin paikkoihin, joihin yleisö luonnostaan etsiytyy. Ei liene kisan tekijänkään intresseissä tehdä turhaa työtä ja laittaa se karsina aivan päättömään paikkaan, "sata metriä tiestä soramontun pohjalle, josta kuulee auton äänet". Tällä järkevällä sijoittelulla tarkoitan sellaista toimintaa, ettei väkinäisesti katsojien toimintaa rajoittamalla yritettäisi karsia lajiin ilmeisen luonnollisena osana kuuluvia ulosajoja pois. Samalla vaivalla tekee sen karsinan pelipaikalle, kuin lähtö-at:lle.

Mitä tulee noihin varoituskolmioihin, niin kenenkään mielestä ne eivät varmaan turhia ole, jos tiellä on este. Mutta suurimmalle osalle tulee varmaan mieleen se spekuloitu inflaatio kolmion vaikutuksen sisäistämisestä. Miten erotat pimeässä kisassa sen:

1: Onko esim. tolppa taittunut keskellä tietä ajaessa alle ja peli jäänyt poikittain tukkien puolet tiestä, kuitenkin mahdollistaen ohittamisen varovaisuutta noudattaen.
2: Joku on laskenut uhrimielellä aukkoon ja auto on 50 metriä tiestä näkymättömissä "turvallisessa paikassa" ja kuljettajakaksikko tarkastelee tuhoja rauhassa nauttien kaatopulloaan.

Eihän noita tilanteita voi verrata mitenkään, jos ajatellaan sitä nopeutta, jolla seuraavat kuljettajat voivat paikan ohittaa. Mitä järkeä on jättää auto ulkokurviin, jos se jää vain mahastaan kiinni penkalle kesäkelissä. Kesäkelillä on huonolla säkällä vehkeet kuin pottusateen jäljiltä rytyssä ja lasit sisässä, kun seuraavat pöllyttävät irtonaisen maa-aineksen auton päälle. Homma olisi voitu hoitaa entiseen malliin. Auto ylös ojasta ja menoks. Ulosajaneen kuskin auto saattaisi olla edelleen ehjä, kisa jatkuisi, eikä takana tulevien tarvisi taas jarrutella turhaan kolmioille

Tulipa taas pitkä, mutta menköön.

Mikko Pasanen

(tarviiko tämä topic allekirjoituksen)

Kyllä tarvii allekirjoituksen.
Normaalista rallista on kyse, eli ajamme yleisillä teillä mitkä on suljettu.

Oli muuten oikeesti hyvä kannanotto!
Jos kaikki viittisi samallalailla ehdottaa/totee niin tästä keskustelusta tulisi jopa järkevä. hyvä!!!

Juha Korhonen
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

151968 kirjoitti:Mielestäni kolmio tien varressa ei poista ulosajopaikkoja ainakaan minä en nosta kun sen minkä katson tarpeelliseksi jos ei ole erikseen varoittajaa nykyään kolmio on menettänyt sen alkuperäisen tarkoituksen,ennen kun tiellä oli este pantiin kolmio mutta nyt kun on kolmio niin auto saattaa olla kokonaan tieltä pois miksi pitäisi hiljentää?

Marko Tähkä

Sulle nyt ei auta isompikaan kolmio :lol:

No marko varmaa tietää että vitsi vitsi.

Juha Korhonen
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Henri koskenala

Sai varoituksen kun ei lukenut avauskirjoitusta tai ei ymmärtänyt.


Juha Korhonen
Kenda
KV
KV
Viestit: 338
Liittynyt: 16.09.2004 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Kenda »

juha1 kirjoitti:Henri koskenala

Sai varoituksen kun ei lukenut avauskirjoitusta tai ei ymmärtänyt.


Juha Korhonen
Mitkä on seuraukset näistä eri mieltä olemisista..eiku siis ymmärryksen puutteesta tulevista "varoituksista"? En ymmärrä ton "varoituksen" perusteluja yhtään, joten ansaitsen sen vuoksi varmaan itekki sellasen :p

Mitä tulee katsojien olojen parantamiseen ni taksikyyti kotoa kisan paikkaan ja kisan jälkeen takas kotisohvalle kelpais, plus runkitakuu: Jos paikassa ei tapahdu mitään ni rahat takas. Lisäks todennäkösten "paikkojen" ulosajolinjoilta vois katkoa kaikki puut ja risut, sekä vetää paikkaan valesähkölinja jatkumaan suoraan aukkoon :lol: :mrgreen: :roll:

Kenneth Ekman
Vieras

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Niin rakentavaa keskustelua täällä haetaan, ei mitään turhaa nillitystä. En rupea sen enempää selittelee jatkossakaan.

Kyllä taas tulee hienoo kommenttii, kun tätä oikeesti tekee ihan ilmaiseksi eli talkoilla, mikä on täysin vieras sana teille hienoille katsojille.



Kenneth Ekman

Sai varoituksen turhasta pään aukomisesta.
Kenda
KV
KV
Viestit: 338
Liittynyt: 16.09.2004 23:00

Re: Yleistäkeskustelua harrasterallista katsojan näkökulmast

Viesti Kirjoittaja Kenda »

Kovin rakentavaa keskustelua tää topikki on ollutkin tähän mennessä(sarkasmi), siis sen alkuperäiseen aiheeseen liittyvää...

Et muuten vastannut kysymykseeni noiden "varoituksien" seurauksista :?:

PS. Kiitti varoituksesta, anna toinenki 8)

Kenneth Ekman

PS.2: nimi lisätty, sitä ei olis voinu kuitenkaan edellisestä viestistäni mitenkään päätellä...
Vastaa Viestiin